مستربچ مشکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

مستربچ مشکی از جمله تقویت کننده ها و افزودنی هایی است که امروزه کاربرد های بسیار زیادی دارد. همانطور که میدانید زنجیره های پلیمری تولید شده به تنهایی نمی توانند تمام نیازهای موجود در صنایع را برطرف سازند. به همین دلیل برای انکه نیاز صنایع تامین گردند، عمدتا افزودنی هایی به پلیمرها اضافه می شوند. به طور کلی به این ترکیبات مستربچ گفته می شود.مستربچ مشکی یا مستربچ سیاه یکی از ترکیباتی است که امروزه طرفداران بیشماری را به سمت خود جذب کرده است. به طور کلی ویژگی بارز افزودنی های مستربچ مشکی خاصیت توزیع مناسب است. به این ترتیب به راحتی در پلیمر مورد نظر پخش شده و به همین دلیل به عنوان یک افزودنی رنگی شناخته می شود. اما مستربچ مشکی از چه موادی تشکیل شده است؟ این ماده چه کاربردی دارد؟

ماده تشکیل دهنده مستربچ مشکی

به طور کلی برای تولید مستربچ مشکی از ترکیب دوده و پلیمرها استفاده می شود.

استاندارد استفاده از دوده در صنایع پلاستیک فقط دوده پلاستیک گرید می باشد که مخصوص استفاده و کامپاند شدن با پلیمر بوده و لذا تغییر خواص در پلیمر ایجاد نمی کند.

پلیمر

همانطور که گفته شد، پلیمر ها به تنهایی نمی توانند تمام نیاز های موجود در صنایع را برطرف سازند. به این ترتیب با اضافه کردن ترکیباتی به آن ها، خواص معینی از آن ها تقویت می گردد. این بدان معناست که پلیمر به عنوان پایه اصلیمستربچ ها شناخته می شوند. از انواع این پلیمرها می توان به پلیاستایرن، پلیاتیلن، پلیپروپیلن،پلیمرهایآلکیدی و غیره اشاره کرد.

افزودنی

از آنجایی که باید خواص موجود در پلیمر ها تغییریا تقویت گردد، باید افزودنیهایی به آن ها اضافه گردد. به طور کلی این افزودنی ها عبارتند از پیگمنت ها، پرکننده ها و افزودنیهایی که خواص پلیمرهای مورد نظر را تقویت می کنند. در مستربچ مشکی عمدتا دوده به عنوان افزودنی به پلیمرها اضافه می گردد.

عامل سازگار کننده

یکی از سوالاتی که ذهن بسیاری از تولیدکنندگان را درگیر کرده است، نحوه رنگ کردن ترکیباتپلیمر و افزودنی ها است. به طور کلی برای آنکه این ترکیبات رنگ مخصوص به خود را دریافت کنند، باید ترکیبی از رنگ و افزودنی را از طریقپلیمری سازگار با محصول نهایی که عمدتا به صورت مذاب وجود دارد، در پلیمر پایه توزیع کرد. البته می توان گفت کیفیت دستگاه و تجهیزات موجود تاثیر بسیار زیادی بر رویمستربچ تولید شده دارد.

تجهیزات به کار رفته برای تولیدمستربچ مشکی باید چه خصوصیاتی داشته باشند؟

به طور کلی تجهیزات به کار رفته برای آنکه مستربچ با کیفیت بسیار بالا تولید کنند باید به خوبی بتوانند با ایجاد نیروی مناسب، ترکیبات موجود را مخلوط کنند. همچنین این تجهیزات باید بتوانند دمای ترکیبات را به خوبی کنترل کنند. چرا که در دماهای پایینپلیمر و افزودنی ها به خوبی ترکیب نشده و کیفیت لازم را نخواهند داشت. در دماهای بالا نیزپلیمر ها حالت خمیری شکل و مذاب پیدا می کنند که در این صورت احتمال پاره شدن زنجیره های اصلی آن ها افزایش خواهد یافت و به این ترتیب ماده چسبندگی و لزجت خود را از دست خواهد داد . به طور کلی بهترین زمان اضافه کردن افزودنی ها به مستربچ های مشکی، زمانی است که پلیمر مورد نظر از چسبندگی بسیار زیادی برخوردار است. چرا که تنها در این زمان است که افزودنی ها به خوبی ترکیب شده و همچنین ماده از لزجت خوبی برخوردار خواهد بود.

کاربردمستربچ مشکی

همانطور که گفته شد، مستربچ مشکییکی از محصولاتی است که امروزه جایگاه بسیار مناسبی در صنایع پیدا کرده است. به طور کلی صنعتی موجود در ایران به دو منظور رنگ دهی به پلیمرهای پایه و تقویت این پلیمر ها از پرتوهای مضر مانند پرتوهای فرابنفش از اینمستربچ رنگی استفاده می کند. همانطور که از نام اینمستربچ پیدا است، ترکیباتی که از اینمستربچ ساخته شده اند، همواره دارای رنگ مشکی هستند. اما ازمستربچ مشکی برای تولید محصولات دیگری نیز استفاده می شود. این محصولات عبارتند از:

  • ظروف مواد غذایی
  • تولید لوله و اتصالات مطابق با استانداردهای موجود و اندازه های گوناگون
  • تولید فیلم
  • انواع کیسه های پلاستیکی به خصوص کیسه های زباله
  • محصولاتی که از تزریق پلاستیک به وجود می آیند
  • تولید کارتن پلاست های مستحکم و استفاده از آن ها در کاربرد های گوناگون
  • تولید قطعات مختلف خودرو
  • لوازم خانگی

درصد استفاده از مستربچ مشکی به چه عواملی بستگی دارد؟

به طور کلی میزان استفاده از مستربچ در ترکیبات در بازه صفر تا ۵۰ درصد قرار دارد. اما میزان درصد ترکیب دقیق این محصول همواره تحت عوامل متعددی قرار دارد که از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کیفیت افزودنی مورد استفاده
  • میزان غلظت نهایی محصول
  • ضخامت ورق تولیدی
  • خواص درخواستی استاندارد قطعه

مزایای استفاده از مستربچ مشکی

به طور کلی استفاده از مستربچ ها باعث افزایش بازدهی و سود محصول نهایی خواهند شد. چرا که با استفاده از این ترکیبات، نیازی به صرف هزینه، انرژی و نیروی کار برای به وجود آوردن ترکیباتی مناسب با پایه پلیمری وجود نخواهد داشت‌. علاوه بر آن از آنجایی که مستربچ مشکی از پیش آماده شده است، احتمال پراکنده شدن پیگمنت و رنگدانه های به کار رفته در آن در محیط به صفر می رسد و به این ترتیب سلامت کارکنان کارگران حفظ خواهد شد. از دیگر مزایای استفاده از مستربچ مشکی توزیع یکنواخت رنگدانه ها و افزودنی ها در محصول است. همانطور که گفته شد تجهیزات و دستگاه های به کار رفته در تولید ابن مستربچ ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و مواد و افزودنی ها را در زمان مناسب و با نیروی مناسب ترکیب می کند و به همین دلیل رنگ موجود در این مستربچ ها از پایداری و دوام بیشتری برخوردار خواهد بود. از دیگر مزیت های استفاده از این نوع از مستربچ آن است که فرایند ذوب به شکل بهتری انجام می پذیرد. چرا که مستربچ های تولید شده سازگاری بسیار بالایی با پلیمرها داشته و به همین دلیل فرآیند ذوب را آسان تر می کنند.

امتیاز دهید
فهرست مطالب