ظروف پلی اتیلن ترفتالات چیست؟

پلی اتیلن ترفتالات

ترموپلاستیک در جهان بسیار پرکاربرد است. در صنعت نساجی پلیمر ترموپلاستیک را به نام تجاری پلی استر می شناسند. پلی اتیلن ترفتالات شفاف و نیمه پلاستیکی یا اصطلاحا نیمه کریستالی می باشد.

کاربرد پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن ترفتالات در سه گروه صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد برای مثال:

در تولید پوشاک آن را به عنوان فیبر در نظر می گیرند.

در صنعت بسته بندی یا بطری سازی به عنوان مانع رطوبت مورد استفاده قرار می گیرد.

با تغییراتی که در پلی اتیلن ترفتالات ایجاد می کنند از آن برای افزایش مقاومت مواد استفاده می کنند. اما تغییرات را چگونه در پلی اتیلن ایجاد می کنند؟ آن را با موادی که ساختاری مانند فیبر شیشه دارند ترکیب می کنند.

ویژگی های پلی اتیلن ترفتالات

پلی اتیلن دارای ویژگی های بسیار زیادی است که عبارتند از: مقاومت بالا در برابر آب، استحکام بالا در برابر اجسامی که دارای وزن بالا هستند، مقاومت بالایی در برابر شکستگی دارند، بسیار اقتصادی هستند و قابل بازیافت نیز می باشند.

تاریخچه پلی اتیلن ترفتالات

در دهه 1940 میلادی شیمیدان ها در حالی که برای ساخت فیبر نساجی پلیمری تلاش می کردند، پلی اتیلن ترفتالات را پلیمریزه کردند. پلی اتیلن ترفتالات ترکیبی از اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید می باشد. این ماده بدون این که هیچگونه ماده ای به آن اضافه کنیم مقاومت بسیار بالایی و وزن آن بسیار کم است. همین امر باعث شده است که در هنگام تولید بسته های پلاستیکی، فیلم پلاستیکی به مقدار بسیار کم استفاده می شود. در واقع این ویژگی پلی اتیلن باعث شده است که مقدار مصرف سوخت در هنگام جا به جایی محموله ها بسیار کم باشد.

پلی اتیلن از مواد پتروشیمی مشتق شده است و با این حال 40% از انرژی مصرفی در آن حفظ می شود و در نهایت بعد از بازیافت محصول انرژی مصرفی بازهم در دسترس است.

بر اساس گزارش هایی که وجود داشته است، درخواست های جهانی جهت تولید سالیانه این محصول 56 میلیون تن می باشد. 

به چه علت پلی اتیلن ترفتالات بسیار رایج است؟

پلی اتیلن ترفتالات در برابر آب، مواد شیمیایی، مواد غذایی واکنشی نشان نمی دهد، مقاومت آن نسبت به وزن بسیار بالا است و در برابر هرگونه خرد شدگی بسیار مقاوم است. از دیگر مزیت های پلی اتیلن ترفتالات قیمت پایین آن است. این دلایل باعث شده است که پلی اتیلن در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی بسیار مورد استفاده قرار گیرد. در صنعت نساجی از پلی استر استفاده می کنند و علت آن انعطاف پذیری و مقاومت بالای این ماده است. در صورتی که پلی استر با پنبه ترکیب شود می تواند مانع از آب رفتن پارچه شود هم چنین مقاومت پارچه را در برابر خوردگی بسیار افزایش می دهد.

انواع پلی اتیلن ترفتالات

در صنعت نساجی پلی اتیلن ترفتالات را به پلی استر می نامند. در بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی آن را PET یا رزین PET می نامند. در صنعت پوشاک نوع دیگری از پلی اتیلن ترفتالات وجود داشت که به آن PET-P می گفتند البته این ماده امروزه دیگر تولید نمی شود و از آن استفاده نمی کنند.

پلی اتیلن و استفاده از آن در چاپ سه بعدی

با استفاده از پلی اتیلن می توان طرح های سه بعدی بسیار زیبایی را چاپ کرد. این ماده را به عنوان پیش نمونه ی محصولات استفاده می کنند علت این امر انعطاف پذیری بالا و مقاومت بالایی است که در آن وجود دارد. در واقع پلی اتیلن برای ساخت قطعات مکانیکی و تجهیزات الکترونیکی گزینه ای بسیار مناسب است زیرا همانطور که بالاتر گفته شود دارای انعطاف پذیری و مقاومت بسیار بالایی است. در هنگام استفاده از پلی اتیلن ترفتالات در چاپ سه بعدی بوی آن بسیار کمتر از ABS و PLAمی باشد.

رابطه پلی اتیلن ترفتالات و ماشین کاری CNC

هنگامی که تنظیماتی بسیار خاص را بر روی دستگاه چاپگر سه بعدی اعمال می کنند در هنگام ساخت پیش ماده محصول می توان از ماشین کاری CNC و ورقه های پلی اتیلن استفاده کرد.

ظروف پلی اتیلن ترفتالات چگونه تشکیل می شود؟

پلی اتیلن ترفتالات را به مقدار بسیار زیادی در صنعت تزریق پلاستیک استفاده می کنند، البته آن را می توان به شکل های دیگری نیز مورد استفاده قرار داد برای مثال می توان آن را به شکل خرده های پلاستیک استفاده کرد.

به دلیل اینکه پلی اتیلن رطوبت گیر است باید قبل از استفاده از آن در تزریق پلاستیک با استفاده از گازگیر آن را رطوبت گیری کرد.

در هنگام عملیات تزریق پلاستیک کوچک شدن یا آب رفتن پلی اتیلن ترفتالات بسیار کم است و چیزی در حدود کمتر از 1% می باشد. لازم به ذکر است که بعضی از موارد مانند دمای ذوب، ضخامت قالب، نوع افزودنی، فشار تزریق می تواند بر روی اندازه پلی اتیلن ترفتالات در هنگام تزریق تاثیر بگذارد.

بطری پلی اتیلن ترفتالات (پت) چگونه تولید می شود؟

اصلی ترین استفاده پلی اتیلن در تولید و فروش بطری انجام می گیرد. ابتدا پلی اتیلن را فرآوری می کنند و سپس آن را به بطری پلی اتیلن تبدیل می کنند.

ابتدا پلی اتیلن را قالب گیری تزریقی می کنند و سپس در دستگاه تزریق پلاستیک آن را به یک بطری کوچک تبدیل می کنند و سپس در آن رشته های محل درب بطری را ایجاد می کنند، محصولی که به دست آمده است را پریفورم می نامند. بعد از تشکیل پریفورم آن را مجددا گرم می کنند و بطری پلی اتیلن نهایی را تشکیل می دهند. دستگاه های بادکن پلی اتیلن جزو جدیدترین ماشین آلات آرتاک ماشین می باشد، این ماشین سرعت بالا و کیفیت بسیار بالایی در تولید بطری های پلی اتیلن دارد. در صورتی که در حال ورود به این صنعت هستید، دستگاه های بادکن پلی اتیلن می توانند به تمامی نیازهای شما در این صنعت پاسخ بدهند.

آیا پلی اتیلن ترفتالات سمّی است؟

جواب این سوال منفی است، پلی اتیلن به علت اینکه بسیار در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد، بعد از بررسی های که در خصوص بهداشت آن انجام گرفت سازمان های مرتبط، بهداشت پلی اتیلن را تایید کردند. پلی اتیلن ساختاری نزدیک به شیشه دارد، بسیار بهداشتی است، در مقابل حمله باکتری ها مصون است و در برابر میکروارگانیسم ها مقاومت بسیار بالایی دارد.

 پلی اتیلن ترفتالات چه مزیت هایی دارد؟

  • این ماده دارای فراوانی بسیار زیادی است و قیمت آن پایین است.
  • مقاومت آن نسبت به وزنی که دارد بسیار بالا است.
  • در برابر رطوبت مانعی بسیار قوی است.
  • در برابر خرد شدن مقاومت بسیار بالایی دارند.