مستربچ پلی استایرن چیست؟

پلی استایرن خاص ترین زنجیره شیمیایی را در صنعت پتروشیمی دارد. می توان گفت طولانی ترین صف های کربنی این نوع از زنجیره می باشد و آن را در دسته فنیل ها قرار می دهند. مستربچ پلی استایرن در ساختار خود بیشتر دارای کربن ها و هیدروژن می باشند و فرمول آن عبارت است از:  n(C8H8) یکی از ویژگی های برتر مستربچ پلی استایرن ترکیب پیوند واندروالسی در کمترین زمان در زنجیره های پلیمر می باشد.

نیروی کشش با طول زنجیره رابطه مستقیم دارد هرچه طول زنجیره بیشتر باشد نیروی کشش نیز بیشتر خواهد بود. در واقع این اتفاق باعث میشود که اهمیت پلی استایرن در صنعت بیشتر شود. در واقع آنچه بالاتر درباره مستربچ پلی استایرن برای شما توضیح دادیم یک تعریف علمی بود و آن چیزی که میتوان در قالب یک تعریف ساده درباره پلی استایرن بگوییم این است که مستربچ پلی استایرن عبارت است از یک ترکیب پلیمری و یا مواد اولیه پلاستیک که بسیار سخت هستند. تولید مستربچ پلی استایرن بر خلاف تمامی محصولات دیگر مستربچ بسیار ساده است و یکی از مهم ترین پلاستیک هایی که در صنعت وجود دارد.

مستربچ پلی استایرن و ساختار مولکولی آن

مونومرهای استایرن هنگامی که در کنار یکدیگر قرار میگیرند باعث به وجود آمدن پلی استایرن می شوند. پلی استایرن یک خاصیت بسیار مهم دارد و آن پخش وزن مولکولی در شرایط پلیمریزاسیون است، البته لازم به ذکر است که هر واحد موجود در پلی استایرن به تنهایی هم دهنده الکترون فعال است و هم گیرنده آن.

اگر بخواهیم به یک زبان بسیار ساده درباره این موضوع صحبت کنیم میتوان گفت که درباره استقامت بسیار بالای پلاستیک در برابر آب و یا دیگر حلال ها صحبت می کند.

ساختار مستربچ پلی استایرن به چه شکل است؟

پلی استایرن با اینکه ویژگی های بسیاری دارد که آن را نسبت به مستربچ های دیگر برتر می کند اما معایب بسیاری هم دارد، برای مثال می توان گفت که مستربچ پلی استایرن بیش از حد شکننده و خشک می باشد، به همین دلیل به آن کریستال می گویند. مقاومت پلیمر پلی استایرن در برابر اشعه UV بسیار کم است و اشتعال پذیری آن بسیار بالاست و این یکی دیگر از نکات منفی این پلیمر می باشد.

البته اینکه اشتعال پذیری این پلاستیک بالا است به این معنی نیست که در هر درجه ای آتش میگیرد! ذوب کامل این پلاستیک در حرارت بسیار بالا انجام میگیرد. در واقع اگر بخواهیم نقطه ذوب را برای آن در نظر بگیریم 300 درجه مناسب است و به صورت یک مرحله ای این اتفاق می افتد که این اصلا اتفاق خوبی نیست و به عنوان بزرگترین عیب می توان آن را در نظر گرفت.

خصوصیات فیزیکی مستربچ پلی استایرن

در خصوص خصوصیات فیزیکی پلی استایرن می توان گفت که با توجه به پلی استایرن می توان گفت که 10 تا 50 کیلوگرم بر متر مکعب تغییر می کند، در واقع تاثیر آن بر روی حجم و اندازه بسیار زیاد است. در صنعت حرف اول را اندازه گیری می گوید بنابر این چگالی بسیار حائز اهمیت است. بعد از چگالی خاصیت شناور بودن بر روی آب بسیار مهم است که در مصرف های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع همین امر باعث می شود که پلیمر دارای استحکام کششی، مقاومت و مقاوم در برابر ضربه متغیر بر اساس مقدار خالصی باشد. برای مثال مدل هایی که معمولی هستند در برابر شیشه مقاومت بسیار پایینی دارند و مدل هایی که در صنعت محکم شده اند از آن برای ساختن اشیا هایی که بسیار مقاوم هستند استفاده می شود.

مستربچ پلی استایرن و موارد مصرف آن

شیوه استفاده مستربچ پلی استایرن در ظروف پلاستیکی یکبار مصرف بسیار مهم است. ظروف پلاستیکی در زندگی روزمره نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. یکی از علت هایی که باعث میشود پلاستیک نقش مهمی در زندگی روزمره داشته باشد شفافیت آن است و نکته دومی که اهمیت این پلاستیک را بالا می برد مقاومت بالا در این پلاستیک می باشد. همین امر باعث شده است که از مستربچ پلی استایرن در ساخت اسباب بازی، لوازم بهداشتی، صنعت اتومبیل سازی و لوازم ورزشی استفاده شود. یکی دیگر از ویژگی های خاص پلی استایرن این است که مولکول های تشکیل دهنده آن دی الکتریک هستند. همین موضوع باعث می شود که پلاستیک در صنعت الکتریک نقش بسیار مهمی را داشته باشد.

پلی استایرن مقاوم

پلی استایرن مقاوم نوع دیگری از پلی استایرن می باشد که به آن کو پلیمر نیز گفته میشود. این نوع از پلی استایرن بسیار مقاوم است و در واقع می توان گفت که نمونه اصلاح شده است و از آن در تجهیزات و لوازم خانگی استفاده می کنند. در ایران کو پلیمر را به عنوان هایپمک می شناسند. در صورتی که خاصیت ضربه پذیری پلاستیک بالا برود کاربرد های آن نیز بیشتر خواهد شد و در لاستیک برای ساخت تلویزیون، سینی، قفسه های داخل یخچال ، لوازم خانگی و … استفاده می کنند.

یونولیت

از یونولیت به عنوان حالت نرم شده و یا فوم پلی استایرن یاد می کنند. هنگامی که گرانول پلاستیک را به پلی استایرن عادی اضافه میکنیم، اندازه آن بزرگ و بزرگتر می شود و در آخر حالت خمیری به خود می گیرد و بسیار نرم می شود و این در حالی است که هم چنان مولکول ها به یکدیگر پیوسته هستند. به علت وجود حالت شبکه ای گرانول پیوستگی مولکول نیز به وجود می آید. این پیوستگی تا حدی ادامه می یابد که ممکن است اندازه آن تا 40 برابر اندازه اصلی بزرگتر شود.

به علت این که یونولیت در برابر آب، حریق و رطوبت بسیار مقاوم است باعث شده که در صنعت ساختمان بسیار مهم واقع شود. امروزه با استفاده از پلی استایرن نرم تمامی ساختمان ها در برابر زلزله ضد ضربه شده اند. همین امر باعث می شود در صورتی که ساختمان دچار حریق و یا زلزله شد در برابر آتش و یا آوار مقاوم باشد.

یکی از کاربردی ترین حالت های پلاستیک در صنعت کشور مستربچ پلی استایرن می باشد. اگر بخواهیم وجود این پلیمر را در صنعت نادیده بگیریم آنگاه باید صنعت را نیز نادیده بگیریم. در این محصول گرانولی که استفاده شده است دارای محدودیت است و ناخالصی بالایی هم دارد. همین امر باعث میشود که بازیافت برای این محصول اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر که این مورد را نادیده بگیریم ممکن است بسیار به محیط اطراف ما آسیب بزند بنابر این باید مستربچ پلی استایرن را فقط به اندازه نیاز تولید کنیم.