تعریف مستربچ ضد اشعه فرابنفش (uv) چیست؟

مستربچ ضد اشعه فرابنفش

تعریف مستربچ ضد اشعه فرابنفش

مستربچ ضد اشعه فرابنفش با هدف محافظت از پلاستیک در برابر زوال ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید ساخته شدند. این ماده مخلوطی غلیظ از رنگدانه ها به همراه مواد افزودنی بوده که در طی فرایند گرمایشی به همراه رزین حامل که خنک شده و به شکل دانه بریده می شود، محصور شده است. ماده Masterbatch به ترانسفورماتورها اجازه می دهد تا پلیمر طبیعی را در طول فرایند تبدیل پلاستیک به صورت اقتصادی رنگ آمیزی کند. از آنجایی که مستربچ ها ترکیبات از پیش مخلوط شده هستند، استفاده از آنها از مشکلات تجمع مواد افزودنی یا رنگ ها و همچنین مشکلات پراکندگی جلوگیری می کند. استفاده از این افزودنی به ترانسفورماتور اجازه می دهد تا تعداد کمتری از درجات پلیمر را بدست آورد، بنابراین شرایطی را برای خرید مواد خام در مقیاس فراهم می کند و از لحاظ اقتصادی نیز به صرفه است.

تعریف مستربچ ضد اشعه فرابنفش

انواع مستربچ

مستربچ ها را از دو دیدگاه می توان دسته بندی کرد. اولین دسته بندی بر اساس رنگ بندی انجام می شود و دومین دسته بندی بر اساس کاربرد غیر از رنگ انجام می شود.

  1. انواع مستربچ بر اساس رنگ

 انواع مستربچ بر اساس رنگ عبارت هستند از:

  • مستربچ سفید: مستربچ سفید از رزین پلی اتیلن و دی اکسید تیتانیوم روتیل با کیفیت بالا (TiO2) ساخته می شود. از آنجایی که TiO2 از کدر شدن در برابر نور جلوگیری می کند؛ با پلی اتیلن مخلوط می شود تا به ذرات تبدیل شود؛ سپس به تولید پلاستیک اضافه می گردد تا باعث شود جسم مات و سفید به نظر برسد.
  • مستربچ مشکی: این افزودنی از نوع مشکی را با غلظت بالایی از کربن سیاه ارائه می شود که معمولاً 50-15 در یک رزین گرما نرم شده و پراکنده می‌شود که به عنوان یک چسبنده یا یک حامل عمل می‌کند.
  • مستربچ رنگی: این نوع افزودنی رنگی با کیفیت بالا و کنسانتره رنگ سفارشی برای صنایع مختلف قابل ارائه است.

2. انواع مستربچ بر اساس کاربردهای غیر رنگی

دومین دسته بندی انواع این افزودنی بر اساس کاربرد های غیر از رنگ می باشد که عبارت هستند از:

  • ضد اشعه فرابنفش و تثبیت کننده اشعه فرابنفش: استفاده از این محصول ضروری است زیرا از شکستن زنجیره های پلیمری اشعه خورشید جلوگیری می کند. ضد اشعه فرابنفش و تثبیت کننده UV به محصولات شما ماندگاری طولانی مدت و البته افزایش ثبات رنگ و حرارتی می بخشد. این افزودنی موجب محبوب شدن محصولات شما می شود. بیشترین استفاده این نوع افزودنی برای صندلی ها و مبلمانی است که تمام روز در باغ ها یا کنار دریا مقابل اشعه های خورشید هستند. در این مقاله این نوع از Masterbatch مد نظر است. نام دیگر این نوع Masterbatch، مستربچ پوششی نیز هست.
  • پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه: هنگامی که اتصال بین پلیمر و الیاف ضعیف باشد، فایبرگلاس نمی تواند نقش یک عامل تقویت کننده را ایفا کند و کامپوزیت کیفیت خود را از دست می دهد. برای رفع این مشکل، ترکیب پلی پروپیلن تقویت شده با الیاف شیشه از یک عامل جفت کننده با کیفیت بالا و یک فرآیند ترکیبی مشخص استفاده می کند که موجب بهینگی ماتریس پلیمری در آرایش الیاف شیشه می شود.
  • ترکیب چوب پلاستیک: ترکیبات چوب پلاستیک از ترکیب چوب، پلاستیک و مواد افزودنی خاص تشکیل شده است. این محصول به دلیل استحکام، گستره وسیع و ضد حریق بودن و کاملا قابل بازیافت بودن، محبوبیت قابل توجهی دارد.
  • لوله‌ها و اتصالات بی‌صدا: آلودگی صوتی در این عصر در عین حال که زیاد است می تواند مضر بوده و موجب حواس پرتی شود. هر فردی که در دنیای شهری شلوغ امروز زندگی می کند علاقه مند است از لوله ها و اتصالات بی صدا استفاده کند. این محصول از تکنیک بسیار خوبی در تخلیه آب استفاده کرده و به راحتی همه چیز را کم سر و صدا می کند.
مستربچ ضد اشعه

چرا در تهیه پلیمرها و پلاستیک ها از مستربچ ضد اشعه فرابنفش استفاده کنیم؟

اشعه ماوراء بنفش (UV) به عنوان بخشی از طیف الکترومغناطیسی بین اشعه ایکس و نور مرئی، یعنی بین 40 تا 400 نانومتر تعریف می شود. خورشید منبع طبیعی اولیه اشعه فرابنفش است. منابع مصنوعی عبارت‌اند از غرفه های برنزه کننده، چراغ های سیاه، لامپ های پخت، لامپ های میکروب کش، لامپ های بخار جیوه، چراغ های هالوژن، لامپ های تخلیه با شدت بالا و منابع فلورسنت و رشته ای.

 اشعه ماوراء بنفش می تواند به طرق مختلفی بر پلاستیک تأثیر بگذارد و باعث ایجاد ظاهری گچی شده و تغییر رنگ ایجاد می کند به همین دلیل ظاهر محصولات پلاستیکی بد نما می شوند. حتی این اشعه می تواند موجب به خطر افتادن یکپارچگی خود محصول شود و شکنندگی ایجاد کند؛ بنابراین انتخاب و استفاده از بسته ضد اشعه فرابنفش مناسب برای اینکه نور بهینه تثبیت شود، ضروری است. باید گفت این پارامتر، اصلی ترین پارامتر در بالا رفتن و تعیین طول عمر محصول محسوب می شود.

یکی از راه حلی های اصلی در برابر این نوع آسیب های ماوراء بنفشی استفاده طیف گسترده‌ای از تثبیت‌کننده ها و جاذب های UV است. مستربچ ضد اشعه فرابنفش می تواند از پلیمرها و محصولات نهایی پلاستیکی در برابر اشعه فرابنفش محافظت کرده و از تخریب آنها، زمان قرار گرفتن در فضای باز جلوگیری کند.

اهمیت استفاده از مستربچ ضد اشعه فرابنفش

استفاده از این افزودنی در محصولات پلاستیکی مورد استفاده در شرایط خاص و ویژگی های خاص مورد نیاز برای مواردی مانند رنگ، ظاهر و شکل؛ مقاومت در برابر فرسودگی آنها را بهبود بخشیده و موجب طولانی تر شدن عمر این محصولات می شود. عواملی که باعث پیری یک محصول پلاستیکی می شوند عبارتند از دما و نیرو. اگرچه علت اصلی اکسیداسیون در محصولات پلاستیکی شرایط طبیعی و محیطی مانند نور UV است.

محصولات پلاستیکی که در آنها از مستربچ استفاده می شود، تغییر رنگ نمی دهند و مهم تر اینکه محیط را آلوده نمی کنند. آنها دارای مقاومت عالی در برابر حرارت، مقاومت در برابر اکسیژن، مقاومت در برابر فرسودگی، پایداری حرارتی عالی و بدون تبخیر هستند که آنها را در پلی پروپیلن، پلی اتیلن، پلی اکسی متیلن، رزین ABS و انواع لاستیک مصنوعی و فرآورده های نفتی مفید می کند؛ همچنین در برابر تخریب اکسیداتیو حرارتی محافظت می کند. این افزودنی همچنین دارای سازگاری برجسته، مقاومت در برابر استخراج بالا، فراریت کم، بدون بو و طعم است.

انواع کاربرد مستربچ ضد اشعه فرابنفش

مستربچ ضد اشعه فرابنفش برای طولانی کردن عمر پلیمرها و پلاستیک ها استفاده می شود بنابراین در محصولات زیادی کاربرد دارد. این افزودنی برای کند کردن روند پیری و بهبود عمر مفید هر محصولی که در آن استفاده می شود، طراحی شده است. کاربردهای مهم و اصلی عبارت هستند از:

  • بسته بندی انعطاف پذیر برای برنامه های کاربردی در فضای باز
  • محصولات قالب گیری تزریقی برای استفاده در فضای باز مانند صندلی های باغ، جعبه های میوه و دمپایی های پلاستیکی بیرونی
  • ترکیبات خودرو
  • سایه بان های پارکینگ
  • ورق شفاف کامپیوتر
  • تابلوهای جاده ای پلاستیکی
  • موانع جاده ای
  • چمن های پلاستیکی
  • پارچه های آفتابگیر اتومبیل
  • استخرهای شنا

انواع مستربچ و رنگین پلیمر

رنگین پلیمر با بیش از 35 سال سابقه در ارائه بهترین انواع مستربچ به محصولات شما کمک می کنند تا بهترین باشید. کیفیت محصولات شرکت رنگین پلیمر برابر با استانداردهای لازم است. کافی است با کارشناسان ما تماس داشته باشید و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.