تفاوت مستربچ سفید با دیگر محصولات پلیمری

مستربچ سفید

مستربچ سفید جهت ایجاد رنگ سفید در پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. مراحل تولید این نوع مستربچ همانند تولید انواع دیگر مستربچ‌ها است. در واقع می‌توان گفت تفاوت آن‌ها در نوع افزودنی و پلیمرهایی است که با یکدیگر ترکیب می‌شوند. ماده افزودنی(پیگمنت) یا رنگدانه مورد استفاده در این مستربچ، تیتانیوم دی‌اکسید می‌باشد. این ماده علاوه بر سفید کردن رنگ مستربچ، ویژگی‌های ممتاز دیگری نیز به آن اضافه می‌کند.

تفاوت مستربچ سفید با دیگر محصولات پلیمری

ویژگی‌های ذاتی مواد گاهی اوقات برای رسیدن به مشخصه‌ی عملکرد مورد نظر یا سازگاری با محدودیتهای تولید، کافی و مناسب نیست. در این صورت از مواد افزودنی خاصی استفاده می‌شود تا نقص‌های موجود را برطرف کند. استفاده مناسب از افزودنی‌ها باعث بهبود بسیاری از ویژگی‌های ماده از جمله دوام، سختی، قابلیت عدم فرسایش در مجاورت هوا و غیره می‌شود و در نتیجه یک محصول با ارزش بالاتر بدست می‌آید.

یکی از این افزودنی‌ها برای افزایش عملکرد، ماده مستربچ است، که یک افزودنی جامد برای پلاستیک می‌باشد. این محصول ترکیب غلیظی از سه جزء، شامل پایه پلیمری، مواد شیمیایی افزودنی و عامل سازگار کننده فعال به عنوان پخش‌کننده می‌باشد. در طی یک فرایند حرارتی، مواد افزودنی، درون پایه پلیمری ادغام شده و پس از سرد شدن به شکل دانه‌ای برش داده می‌شوند. این ماده دارای دو نوع است: مستربچ رنگی و افزودنی.

انواع گوناگونی از مستربچ‌ها در صنعت پلیمر و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام ویژگی خاصی دارند. در این بین، مستربچ سفید به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردش از محبوبیت خاصی در بین صنعتگران برخوردار است. این نوع مستربچ در گروه مستربچ‌های رنگی قرار می‌گیرد و از افزودنی‌ها، سازگارکننده‌ها و  پلیمر پایه تشکیل شده ‌است.

مستربچ‌ سفید جهت ایجاد رنگ سفید در پلاستیک‌ها استفاده می‌شود. مراحل تولید این نوع مستربچ همانند تولید انواع دیگر مستربچ‌ها است. در واقع می‌توان گفت تفاوت آن‌ها در نوع افزودنی و پلیمرهایی است که با یکدیگر ترکیب می‌شوند. ماده افزودنی(پیگمنت) یا رنگدانه مورد استفاده در این مستربچ، تیتانیوم دی‌اکسید می‌باشد. این ماده دارای 8 حالت اکسایش در طبیعت است که شکل روتایل آن به دلیل پایداری بیشتر، مورد استفاده قرار می گیرد. تیتانیوم دی‌اکسید به دلیل ضریب‌شکست بالا،  باعث پراکندگی نور و پشت‌پوشی می‌شود. زمانی که محصول تولید شده با این مستربچ، در معرض نور قرار می‌گیرد تمامی طول موج‌های نور به آن برخورد می‌کند، که شامل طول‌موج نور‌مرئی و اشعه UV است. عمده‌ی نور‌مرئی پراکنده می‌شود، ولی اشعه UV توسط کریستال‌های تیتان جذب شده و این طیف انرژی، دیگر قادر به تخریب مستقیم پلیمر تولید شده، نیست.

در یک پوشش‌دهی ثابت و مشخص، با بالا رفتن درصد تیتان مستربچ، میزان استفاده از آن کاهش می‌یابد. میزان استفاده از این مستربچ‌ها در محصول پلاستیکی به عوامل زیر ربط دارد:

  • درصد و کیفیت تیتانیوم دی‌اکسید استفاده شده،
  • ضخامت قطعه و نوار تولیدی،
  • میزان پوشش‌دهی تعیین شده.

میزان مصرف مستربچ‌ سفید برای تولید محصولات پلاستیکی، بین ۰٫۵ تا ۲ درصد متغیر است. شرایط تعیین شده مقدار دقیق آن را مشخص می‌کند. در ساختار خود این مستربچ نیز بسته به شرایط تولید، 10 درصد تا 70 درصد تیتانیوم دی‌اکسید وجود دارد. برای رسیدن به موادی با رنگ بهتر، به مقدار تیتانیوم دی‌اکسید بیشتری در مستربچ نیازمندیم. افزایش درصد تیتانیوم دی‌اکسید علاوه بر کیفیت رنگ، بر روی بهبود پوشش‌دهی محصول نیز موثر است.

ویژگی‌ها و مزایای

 به‌ طور کلی مستربچ‌ها، باید دارای ظاهری صیقلی و صاف باشند. در واقع شکل ظاهری مستربچ یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت آن است، بنابراین شفافیت بالا و صیقلی بودن مستربچ، نشان‌دهنده کیفیت بالای آن است.

در قسمت زیر، برخی از مزایای استفاده از مستربچ سفید در تولید محصولات پلاستیکی آورده شده است:

  • کیفیت بالا و ثابت ماندن خاصیت‌های آن با گذر زمان،
  • پراکندگی و توزیع مناسب تیتانیوم دی‌اکسید در ساختار پلیمر پایه مورد استفاده،
  • این نوع مستربچ‌ها به دلیل وجود تیتانیوم دی‌اکسید در ساختارشان، در حالت مذاب بهتر و سریعتر جریان می‌یابند،
  • رنگدانه‌های آن، پایداری شیمیایی بالایی دارند،
  • براقیت و شفافیت محصول نهایی تولید شده با این مستربچ‌ها بسیار زیاد است،
  • استحکام و راندمان محصولات تولید شده با آن زیاد است،
  • سازگاری مناسبی با محیط زیست و بدن انسان دارند،
  • به راحتی ادغام شده و پراکنده می‌شوند،
  • پوشش‌دهی عالی، یکنواخت و تکرار‌پذیری دارند،
  • ماده اولیه آن یعنی تیتانیوم دی‌اکسید در طبیعت به وفور یافت می‌شود،
  • و بسیاری از ویژگی‌های بارز دیگر.

کاربردهای مستربچ

در هر جایی که از پلاستیک و پلیمر استفاده می‌شود مانند تولید لوازم خانگی، لوازم خودرو و لوازم برقی باید برای ارتقای کیفیت محصول تولیدی از مستربچ‌ها استفاده شود. میزان استفاده از آن نیز به درصد و کیفیت افزودنی آن، ضخامت قطعه پلاستیکی و میزان پوشش‌دهی یا غلظت مورد نظر بستگی دارد.

 یکی از مستربچ‌های کاربردی در صنعت، مستربچ سفید است. کاربرد آن در صنایع مختلف بسیار گسترده است. عمده‌ترین کاربرد آن در صنایع تولید محصولات پلاستیکی است. علاوه بر این در صنایعی مانند لوازم آرایشی و بهداشتی، صنایع خودروسازی، کشاورزی، حمل و نقل و غیره کاربرد دارد.

محصولات تولید شده با مستربچ

در قسمت زیر چهار کاربرد اصلی توضیح داده شده است:

  • کاربرد در صنعت پلاستیک: در صنعت پلاستیک از این نوع مستربچ برای تولید لیوان و ظروف یکبار مصرف، ساخت بطری و پنل‌ها استفاده می‌شود.
  • کاربرد در صنعت کشاورزی: این محصول در کشاورزی برای تولید نایلون استفاده می‌شود. از این نایلون‌ها برای پوشاندن گیاهان در فصل زمستان برای جلوگیری از سرمازدگی استفاده می‌شود. جذب رطوبت، جذب اشعه‎های مضر خورشید، و ایجاد محیطی مناسب برای جاری شدن جریان هوا برای گیاهان، از مزایای دیگر این مستربچ در کشاورزی است.
  • کاربرد در لوله‌سازی و پلیمر: از این محصول جهت ساخت مواد پلاستیکی مثل لوله‌ها با اندازه‌‌ها و کاربردهای مختلف استفاده می‌شود.
  • صنعت بسته‌بندی : از مهم‌ترین کاربردهای این محصول، بسته‌بندی مواد است. دلیل استفاده آن در بسته‌بندی مواد فاسد شدنی(غذا)، جلوگیری از فساد و افزایش مدت استفاده از آنها می‌باشد.

تولید نخ‌ها و الیاف پلی‌اتیلنی، تولید پارچه‌های پلاستیکی پلی‌پروپیلنی و خیلی موارد دیگر با استفاده از این مستربچ‌ها قابل انجام است.

ورقه های پلاستیکی تولید شده با مستربچ
ورقه های پلاستیکی تولید شده با مستربچ
سخن پایانی

مستربچ سفید، یکی از محصولاتی است که خریداران متعددی در حوزه‌های مختلف صنعتی دارد. دغدغه خرید مواد اولیه پلیمری، همیشه ذهن تولیدکنندگان را به خود مشغول کرده است. عدم وجود قیمتی واحد برای این محصولات پلیمری، عدم اطمینان از منصفانه بودن قیمت‌ها را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کند. از طرفی، نوسانات ارز و قیمت‌های جهانی مواد اولیه پتروشیمی، موجب تغییرات شدید قیمت‌ها می‌شود. پس توصیه می‌شود برای خرید آن از شرکت‌های معتبر مشاوره گرفته شود.