تفاوت پت درجه یک و درجه دو

یکی از قدیمی ترین الیاف ساخته شده به دست انسان نایلون می باشد. این محصول که از زمان قدیم و همچنین از بدو تولید به یکی از پراستفاده‌ترین محصولات مبدل شده است، تا امروز نیز به‌عنوان عضو جدایی‌ناپذیر از زندگی ما استفاده فراوانی از آن صورت می گرفته است.

 امروزه نایلون‌ها تولید شده از پت و پلی اتیلن با کیفیت‌های متنوعی تولید و روانه بازار می‌گردد. جالب است بدانید که اساساً نایلون‌ها با توجه به کیفیتشان کاربرد دارند. به بیان ساده‌تر می‌توان ادعا کرد که کیفیت هر نایلون کاربرد آن را تعیین می کند.

 اما سؤال در اینجاست که تفاوت نایلون درجه‌‌یک و دست‌دوم و همچنین تشخیص کیفیت آن‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟ در این مقاله تلاش کردیم اطلاعاتی در مورد تفاوت کیفیت نایلون‌ها و همچنین تفاوت تولید نایلون درجه ۱ و ۲ را بررسی کنیم. برای مطالعه این مطلب تا انتها با ما باشید.

 

تفاوت در تولید نایلون درجه‌ ۱ و ۲

یکی از موارد اصلی و تعیین کننده در تنوع کیفیت نایلون‌ها مواد اولیه پت و پلی اتیلن به کار گرفته شده در تولید نایلون می باشد و هر نوع از نایلون‌ها نیز قابلیت استفاده و کاربرد خاصی دارند. این مواد اولیه اجزای متنوعی دارد، اما یکی از مهم‌ترین مواد اولیه بکار رفته در تولید نایلون گرانول نامیده می شود که از مواد پتروشیمی بوجود می آید. مواد گرانولی اگر به حالت مستقیم از مواد پتروشیمی ایجاد شود و در اختیار تولیدکننده نایلون قرار گیرد نو یا اصطلاحاً دسته اول محسوب می شوند.

اما اگر گرانول مورد نیاز از طریق بازیافت  پت و پلی اتیلن پلاستیک‌های دیگر ایجاد شود به‌اصطلاح به آن مواد اولیه ضایعاتی نیز گفته می شود. لازم است مطرح شود که بعد از انجام هر عمل بازیافت، پلاستیک هر بار خاصیت گرانولی خود را از دست خواهد داد.

 در نظر داشته باشید که هرچه کیفیت مواد اولیه پت و پلی اتیلن مورد استفاده در محصول بالاتر رود متعاقباً کیفیت نایلون تولید شده نیز به همان مقدار افزایش پیدا می کند. مواد اولیه ضایعاتی نیز جهت تولید نایلون‌های ضایعاتی یا همان کیسه‌های زباله بکار گرفته می شوند. پس می توان گفت تفاوت کیفیت مواد اولیه، باعث تفاوت کیفیت نایلون‌ها خواهد شد.

 تفاوت پت درجه یک و درجه دو

بیان تفاوت نایلون درجه‌۱ و ۲ و بررسی کیفیت هر دو

با توجه به مطالبی که در بالا بیان شد، تفاوت کیفیت‌ نایلون‌ها به دلیل تفاوت کیفیت مواد اولیه پت و پلی اتیلن می باشد. اگر بخواهیم این مورد را با یک مثال باز کنیم، در مواد اولیه خاصیتی به نام آنتی‌اکسیدان موجود است که این خاصیت توسط هر بار بازیافت به مقدار قابل‌توجهی کاهش پیدا می کند. این اتفاق سبب کدر شدن محصول نهایی و یا به‌ اصطلاح بی کیفیتی نایلون خواهد شد. از همین رو برای محصولات تبلیغاتی اصلا توصیه نمی شود که از مواد اولیه‌ای که خاصیت آنتی‌اکسیدان خود را از دست‌ داده اند استفاده نمایید.

 

به خاطر داشته باشید که یکی از شاخصه‌های تشخیص کیفیت نایلون رنگ آن می باشد. نایلون‌های کدر نایلون‌های درجه ۲ هستند. مورد بعدی که در این قسمت به آن اشاره خواهیم کرد رایحه نامطبوع نایلون‌های ایجاد شده از مواد درجه‌دو خواهد بود. حتماً شما هم تابه اکنون با پلاستیک‌های بدبو روبرو شده اید؛ این پلاستیک‌ها با رایحه زننده در واقع همان نایلون‌های درجه ۲ می باشند. پس می‌توان بیان کرد که دومین راه تشخیص کیفیت نایلون‌ها بوی این محصولات می باشد.

از روش‌های دیگر تشخیص تفاوت تولید نایلون درجه‌ ۱ و۲ درنظر داشتن مقاومت و کشسانی نایلون می باشد. پلاستیک‌هایی که به‌سادگی پاره خواهند شد پلاستیک‌های می باشند که از مواد درجه‌دو یا ۳ ایجاد شده اند. یکی از راه‌های دیگر جهت تشخیص کیفیت نایلون‌ها به این صورت است که نایلون را در زیر نور خورشید قرار داده و دانه‌های روی آن را مشاهده نمایید. در یک نایلون درجه یک شما نباید دانه‌های ریزی را مشاهده کنید. در ادامه به برسسی دقیق این موارد می پردازیم.

پلاستیک رنگی

شیوه تشخیص نایلون های درجه ۱ و ۲

  • رنگ: برای تشخیص کیفیت نایلون تولید شده از پت و پلی اتیلن مرغوب، از این شاخصه استفاده می شود و شفافیت رنگ آن را در نظر می گیرند. نایلون ‌های درجه یک شفاف هستند و نایلون‌ های دست دوم کدر می باشند.

در مواد اولیه جهت تولید پلاستیک خاصیتی دیده می شود به نام آنتی اکسیدان که در فرآیند تولید از راه سوختن مواد اولیه در مرحله اکستروژن جلوگیری خواهد کرد. موادی که یک بار حرارت دیده و ذوب می شوند (یک بار در جهت فرآیند تولید از آنها استفاده می شود.) در صورتی که دوباره این فرآیند را انجام دهند، خاصیت آنتی اکسیدان خود را به مقدار قابل ‌توجهی از دست خواهند داد. لذا محصول تولید شده با اینچنین موادی به شفافیت به حالت اول نیست و حالت کدر به خود می گیرد.

 

  • بو: از دیگر پارامترهایی که می توان در تشخیص کیفیت نایلون از آن کمک گرفت، بوی آن ها است. نایلون‌ های دست دوم برعکس نایلون‌ های درجه یک رایحه تند، نامطبوع و همچنین زننده‌ ای خواهند داشت.

البته این نکته مهم را در نظر بگیرید که نایلون های چاپی معمولا بسته به مقدار مرکب موجود بر روی سطح از خودشان بوی تند پراکنده خواهند کرد که ارتباطی با کیفیت فیلم تولید شده نخواهد داشت.

 

  • کشش: از دیگر راه‌ های بررسی نایلون درجه یک در مقایسه با درجه دو می ‌توان به مقدار مقاومت و کشسانی نایلون اشاره نمود. نایلون‌ هایی که به راحتی پاره خواهند شد. از مواد درجه دو تولید می شوند. البته مهم است که بدانید نایلون باکیفیت و همچنین درجه یک از پت و پلی اتیلن مرغوب به آسانی پاره نخواهد شد.

 

مقایسه پت درجه یک و دو مطابق کاربردشان

به صورت کلی می‌ توان بیان کرد که جهت تهیه و تولید محصولات پلاستیکی از پت و پلی اتیلن که با اغلب مواد خوراکی، پوشاک، دارویی و موارد دیگری از این قبیل در تماس می باشند از مواد اولیه نو و باکیفیت استفاده خواهند شد. چرا که در غیر این صورت عوارض جبران ناپذیر و همچنین بسیار خطرناکی برای افراد بوجود می آید.

 نایلون استرچ غذایی و کیسه فریزر از این دست موارد هستند. اما در اغلب مواردی که نیازی به استفاده از مواد  پت و پلی اتیلن اولیه نو جهت تولید پلاستیک نباشد، می توان برای کم کردن هزینه ها از مواد اولیه بصورت دست‌ دوم استفاده نمود. کیسه زباله از آشناترین و همچنین معروف ‌ترین نایلون ‌های تولیدی با مواد درجه ۲ می باشند.

 ظروف پت

در چه نایلون‌هایی مواد اولیه پت و پلی اتیلن نو و با کیفیت استفاده می شود؟

همان‌طور که قبل تر بیان شد. جهت تولید کیسه‌زباله از مواد اولیه دست‌دوم استفاده خواهد شد. چراکه اساساً نیازی به مواد اولیه نو و همچنین با کیفیت برای تولید و ساخت پلاستیک زباله نمی باشد. همچنین توجه داشته باشید که بهره گیری از مواد اولیه درجه‌دو باعث کاهش هزینه چشمگیر خواهد شد و در حفظ و نگهداری محیط‌زیست نیز بسیار اثر بخش خواهد بود. در واقع می توان بیان کرد که تفاوت تولید نایلون درجه‌ ۱ و ۲ به کاربرد آن‌ها بستگی خواهد داشت.

برای ذکر مثال می‌توان بیان کرد که جهت تولید محصولات پلاستیکی‌ که از نظر بهداشتی مورد استفاده قرار خواهند گرفت، حتماً باید مواد اولیه درجه‌یک مورد استفاده قرار گیرد که بر این اساس می‌توان به نایلون‌های بهداشتی و همچنین نایلون‌های مواد غذایی یا همان کیسه فریزر اشاره نمود. استفاده از مواد اولیه درجه‌دو در موارد بیان شده می‌تواند بسیار خطرناک نیز باشد و عوارض جبران‌ناپذیری در جهت سلامتی بوجود آورد.

تولید پت و پلی اتیلن درجه‌یک و دو مستقیماً به تفاوت کاربردهای آن‌ها ارتباط خواهد داشت. پس با درنظر گرفتن صنف کاری و همچنین شغل موردنظر اگر نیازی به نایلون درجه‌یک نداشته باشید، توصیه خواهد شد که در جهت کاهش هزینه از نایلون‌های درجه ۲ استفاده نمایید. برای نمونه یک مکانیک نیازی به استفاده از نایلون‌های با کیفیت بالا و بکارگیری پت و پلی اتیلن درجه‌یک نخواهد داشت اما در فروشگاه‌های لباس، داروخانه‌ها و همچنین رستوران‌ها حتماً باید از مواد درجه یک و علاوه بر آن با کیفیت بالا استفاده نمود.

 

سوالی که پیش می آید این است که استفاده از  نایلون با مواد اولیه پت و پلی اتیلن درجه یک  بهتر است یا استفاده از نایلون های با مواد درجه دو؟ در واقع این تفاوت بستگی به نوع کاربرد شما از نایلون و هزینه هایی که در پیش‌رو خواهید داشت دارد. اگر کیفیت بسته بندی محصول برای شما مهم نباشد و به تعداد  و مقدار بالا از نایلون ها جهت کار خود استفاده خواهید کرد، نایلون هایی که با مواد بازیافتی یا درجه دو تولید می شوند برای شما مقرون به‌صرفه تر خواهند بود و هزینه شما را بسیار کاهش می دهند.

 موقعیکه شما به مقاومت نایلون خیلی اهمیت بدهید و در ضمن به یک نایلون با ویژگی‌های فوق‌العاده نیاز داشته باشید، آنگاه می توان گفت که  بحث کیفیت بسته بندی مطرح خواهد شد نایلون‌ها با مواد اولیه درجه یک برای شما مناسب تر هستند.

بصورت کلی می توان گفت این تفاوت بستگی به نوع استفاده شما از نایلون و همچنین هزینه هایی که در پیش ‌رو خواهید داشت، دارد. اگر کار شما به گونه ای می باشد که کیفیت عالی و بهداشتی بودن نایلون چندان برایتان اهمیت نداشته باشد همانطور که در قسمت قبل بیان شد و در عوض کمیت و تعداد برای شما اولویت باشد، نایلون هایی که با مواد بازیافتی و یا درجه دو هستند برای شما مناسب تر هستند و هزینه شما را بسیار پایین خواهند آورد.

اما چنان چه به کیفیت و علاوه بر آن  مقاومت نایلون برای شما مهم است و یک نایلون با ویژگی ‌های فوق ‌العاده نیاز داشته باشید، در اینصورت نایلون ‌ها با مواد اولیه مرغوب برای شما مناسبتر خواهند بود.

 

نکات پایانی

در این مطلب تلاش شده است تا شما را با تفاوت نایلون‌های از جنس پت و پلی اتیلن درجه‌یک و دو ، همچنین کیفیت نایلون‌ها آشنایی پیدا کنید. موارد بیان شده تنها قسمتی از مهم‌ترین سؤال‌های رایج مشتریان می باشد، اما امکان دارد که سؤالات دیگری هم برای شما ایجاد شود؛ بنابراین در این صورت با سؤالات و نظرات خود ما را در درک بهتر از خواسته مشتریان یاری فرمایید.