تفاوت کامپاند و مستربچ

تفاوت کامپاند و مستربچ

در واقع کامپاند نوعی از محصولات پلیمری می باشد که نقش مهمی در زمینه رفع مشکلات تولید محصولات پلیمری داشته است. یکی از مواردی که تا پیش از تولید مستربچ و همچنین کامپاند در تولید محصولات پلیمری مشاهده می کردیم، ساختار ضعیف این محصولات بوده است. اما با تولید این دو نوع ماده پلیمری پر کاربرد، بسیاری از دغدغه‌های تولیدکنندگان جهت تولید محصولات پلیمری برطرف شده است.

قابل ذکر است که با افزودن درصد خاصی از این دو ماده مستربچ و کامپاند در فرآیند ایجاد محصولات پلیمری، درصد معینی از خواص آنها تقویت پیدا می کند. در ادامه با ما همراه شوید تا به تعریف کامپاند بپردازیم و تفاوت کامپاند با مستربچ سفید را بررسی کنیم.

معرفی کامپاند

از جمله مهم‌ترین مواد پلیمری که در ایجاد محصولات پلاستیکی استفاده فراوانی می شود، کامپاند است. هنگامی که دو یا چند ماده اولیه را با نسبت‌های معین با یکدیگر مخلوط کنند، کامپاند ایجاد می شود. علاوه بر مواد اولیه که پایه‌های پلیمری اصلی کامپاند را بوجود می آورند، می‌توان افزودنی‌هایی نیز به کامپاند اضافه کرد.

 در واقع کامپاند به عنوان ماده اولیه در تولید محصولات پلاستیکی قرار گرفته است و مشکلاتی همچون اختلاط مواد اولیه با یکدیگر در هنگام تولید، از بین رفتن مواد اولیه و همچنین کند بودن سرعت تولید را برطرف خواهد کرد.

 به بیان دیگر، کامپاندها از ترکیباتی همچون پلیمر و مواد افزودنی می باشند که با هدف تسهیل و تسریع فرآیند ساخت محصولات پلاستیکی ایجاد می‌شوند. از شاخص ترین کامپاندها، می‌توان به انواع کامپاندهای پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پی وی سی، کربنات کلسیم، پلی کربنات و… اشاره نمود.

تفاوت کامپاند و مستربچ

دلیل استفاده از کامپاند

می توان گفت مستربچ نمی‌تواند به پایه های پلیمری اصلی به صورت مستقیم اضافه شود. در این شرایط کارخانه‌ها کامپاند پلیمری را مورد استفاده قرار می دهند. به کارگیری کامپاند باعث خواهد شد تا محصولات افت کیفیت پیدا نکنند. همچنین کامپاند سبب شده است که محصول نهایی، کاملا بهداشتی داشته باشیم و هزینه کمتری به نسبت مستربچ برای تولید کننده ایجاد می کند. چون مستربچ را باید تمیز کرد و همچنین ترکیب آن‌ها با پایه پلیمر هزینه گزافی ایجاد می کند.

معرفی انواع مختلف کامپاند

  • کامپاند پلی اتیلن

پلی‌اتیلن در گرید‌های متنوعی تولید خواهند شد که از نظر چگالی با یکدیگر متمایز می باشند. برای بالابردن بعضی خواص فیزیکی پلی‌اتیلن از جمله مقاومت و استحکام آن ها، برخی رنگدانه‌ها در حین تولید به آن اضافه خواهد شد. با ترکیب این دو ماده با یکدیگر که البته با درصد حجمی و جرمی معین صورت خواهد گرفت، یک محصول نهایی ایجاد می شود که به عنوان کامپاند پلی اتیلن معروف شده است.

 پلی‌اتیلن‌هایی که به کمک این رنگدانه‌ها تقویت می شوند، در فرآیند ایجاد فیلم‌های دمشی، لوله‌های تحت فشار و همچنین لوله‌های آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید لوله‌های آبرسانی نیز اضافه بر این رنگدانه‌ها باید مقداری دوده به پلی‌اتیلن اضافه شود تا کار آب‌بندی لوله‌ها به بهترین شکل انجام شود.

 محصول نهایی ایجاد شده از ترکیب این رنگدانه‌ها، در مقابل نور خورشید، پایداری خود را بهتر حفظ خواهد کرد و همچنین از نظر قیمت نیز با در نظر گرفتن افزایش طول عمر محصول نهایی، مقرون به صرفه به حساب می آید.

از ویژگی های مثبتی که افزودن این رنگدانه‌ها به پلیمر پایه می افزاید، بهبود شکل‌پذیری ماده پلیمری می باشد که در نتیجه می‌توان محصولاتی با اشکال متنوع‌تر بوجود آورد. میزان کامپاندی که در فرآیند تولید به پلیمر پایه اضافه می شود، متناسب با کاربری مورد نیاز نیز می‌تواند متفاوت انتخاب شود.

 به صورت کلی در حال حاضر، چیزی که مرسوم است، افزودن مقدار بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی این رنگدانه‌ها به پلیمر پایه می باشد. این رنگدانه‌ها می توانند به ثبات و پایداری بیشتر محصول نهایی کمک کنند و امکان تغییر شکل آن در طول زمان کم می شود.

  • کامپاند پلی پروپیلن

کامپاند پلی‌ پروپیلن (کامپاند پ پ) با توجه به قابلیت بالای شکل‌پذیری آن و چکش‌خواری خوبی که ایجاد می کند، در صنعت بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پلی‌پروپیلن یک ترموپلاستیک سخت و کریستالی می باشد که در بسیاری از محصولات خانگی، دستگاه‌های پزشکی و همچنین خودروها نیز از آن استفاده می شود.

 از دیگر مشخصات بسیار کاربردی  این کامپاند  می‌توان به چگالی بسیار پایین، مدول الاستیسیته بالا و مقاومت خوب در مقابل خوردگی اشاره نمود. با استفاده از روش‌هایی همچون اکستروژن این ماده تولید خواهد شد و هدف آن، افزایش قابلیت و نیز کارایی این ماده پلیمری، تلاش برای تقویت خواص فیزیکی و مکانیکی آن به وسیله ترکیب با بعضی مواد دیگر می باشد. جالب است بدانید که این کامپاندها را در رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه می کنند.

کامپاند _ مستربچ

تفاوت کامپاند و مستربچ

بعد از معرفی کامل کامپاند، می خواهیم به بررسی تفاوت کامپاند و مستربچ نیز بپردازیم. هر دو این مواد دارای پایه پلیمری می باشند. اصلی‌ترین تفاوتی که در میان کامپاند و مستربچ دیده می شود، به این موضوع ارتباط دارد، که نمی‌توان مستربچ را به صورت مستقیم به پلیمر پایه اضافه کرد و باید حتما به عنوان ماده افزودنی آن را مورد استفاده قرار داد.

به عبارتی دیگر، مستربچ، یک افزودنی می باشد که به پلیمر پایه اضافه خواهد شد تا خواصی را به آن اضافه نماید. ولی کامپاند به صورت مستقیم وارد دستگاه خواهد شد تا محصول نهایی ایجاد گردد؛ حال امکان دارد که به کامپاند مصرفی در روند تولید، مستربچ اضافه گردد یا امکان دارد که نیازی به اضافه نمودن مستربچ نیز نباشد. در ادامه به دلایل اصلی این مسئله خواهیم پرداخت.

  • توزیع در پلیمر پایه بصورت نامناسب

یکی از اساسی‌ترین مسائلی که در افزودن مواد به پلیمر پایه باید بررسی شود، توزیع و پخش بصورت مناسب آن در سطح پلیمر پایه خواهد بود. اگر توزیع درست و همچنین متوازن مواد افزودنی به پلیمر پایه مورد توجه قرار گرفته نشود، باعث خواهد شد که محصول نهایی ایجاد شده، دارای کیفیت مناسبی نباشد. مستربچ‌ها با توجه به اینکه به اندازه کافی دارای مواد افزودنی نمی باشند، نمی‌توان به صورت مستقیم آنها را به پلیمر پایه افزود.

  • ایجاد آلاینده‌های محیطی

یکی از چالش‌های مهم که در اثر استفاده از مستربچ‌ها ایجاد می شود، تولید آلاینده‌های محیطی در سطح محیط کارگاه خواهد بود. این مسئله به این خاطر است که مستربچ‌ها از ترکیب مواد ترموپلاستیک و همچنین نوعی پودر تشکیل خواهند شد. اما بهره گیری مستقیم از کامپاند مشکلات ناشی از آلاینده‌های محیطی را به میزان قابل توجهی کم می کند.

مزایای استفاده از کامپاند ها

استفاده از کامپاندها مزایای زیادی برای تولیدکنندگان خواهد داشت که منجر به تسهیل و تسریع فرآیند تولید خواهد شد. از مهمترین مزایای این محصول نیز می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • استفاده از مواد اولیه بصورت یکنواخت در ساخت و تولید محصولات
  • مقاومت بسیار بالا در مقابل تابش نور خورشید
  • قیمت مناسب و همچنین رقابتی در بازارهای داخلی و خارجی
  • ثبات کیفیت و ایجاد محصول مطلوب

مستربچ _ کامپاند

فرآیند تهیه و تولید کامپاند

برای تولید کامپاند می بایست فرآیندهای مختلفی را طی کرد. اصلی‌ترین فرآیندی که در تولید کامپاند و همچنین مستربچ باید مورد توجه قرار دهیم، فرآیند ذوب شدن خواهد بود. در فرآیند ذوب‌شدن مواد افزودنی و همچنین پلیمرهای پایه، با نسبت مشخصی با یکدیگر ترکیب خواهند شد. ترکیب این مواد در دستگاهی به نام اکسترودر صورت می پذیرد. توزیع به صورت مناسب افزودنی‌ها در پلیمر پایه بسیار با اهمیت می باشد و در افزایش کیفیت محصول نهایی کمک می کند.

در ادامه باید این ترکیب خنک شود تا  برای تولید محصولات نهایی اقدام کنند. برای دستیابی به این حالت، ترکیب مورد نظر را به دستگاه دیگری انتقال می دهند که اصطلاحا این دستگاه به نام خنک کننده معروف است. پس از سرد شدن مواد مورد نظر، حالت جامد به خود خواهد گرفت و بعد از آن به کمک دستگاه‌های خردکن به ابعاد کوچکی در آمده و جهت استفاده در تولید محصولات پلیمری مختلف روانه بازار خواهد شد.

خرید کامپاند و مستربچ ها

رنگین پلیمر، به عنوان فروشگاه آنلاین محصولات پلیمری در ایران فعالیت دارد که امکان فروش انواع کامپاند را به صورت اینترنتی جهت تولیدکنندگان محترم بوجود آورده است. برای خرید انواع کامپاند شما می‌توانید با مشاورین ما در تماس باشید.

امتیاز دهید
فهرست مطالب