مفهوم و تفسیر اعدادی حک شده بروی ظروف پلاستیکی چیست؟

ظروف پلاستیکی

چنانچه با دقت بطری ها، بسته بندی ها و ظروف پلاستیکی را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که  یک علامت مثلثی شکل (که با سه فلش انحنا دار کشیده شده است)، به همراه عددی داخل و یا حروفی در زیر آن وجود دارند. آیا معنی هر کدام از این علامت ها را می دانید، کدام یک نشان دهنده بی خطر بودن برای سلامت انسانها می باشد؟

پیش از پرداختن به تعاریف این نشانه های مثلثی شکل، لازم است به چند واقعیت توجه نمایید و آنها را در نظر بگیرید.

  1. اغلب پلاستیک های استفاده شده در بسته بندی مواد از فرآورده های نفتی و ذغال سنگ تولید می شوند و بنابراین قابل بازگشت به طبیعت نمی باشند. فرمول شیمیایی (زنجیره پلیمری) این پلاستیک ها فقط قابلیت شکسته شدن در برابر اشعه فرابنفش خورشید را خواهند داشت.

دانشمندان هنوز بطور دقیق نمی دانند که اثرگذاری خورشید در تبدیل ظروف پلاستیکی به گرانول های میکروسکوپی چند قرن طول می کشد. با این وجود در برخی از نشریات طول عمر ظروف پلاستیکی ۵٠٠ سال و در بعضی دیگر ١٠٠٠ سال بیان کرده اند، که البته همه این ارقام فقط حاوی یک پیغام می باشند “ ظروف پلاستیکی برای مدت بسیار طولانی در طبیعت از بین نمی روند ” پس تا حد امکان باید از آنها استفاده کمتری نمود و یا با استفاده مجدد از آنها ورودشان را به طبیعت به تاخیر بیاندازید.

  1. در واقع تمامی ظروف پلاستیکی می توانند بازیافت شده و به شرط این که ما آنها را به پایگاه های بازیافت تحویل دهیم. آمارها نشان خواهد داد که تنها ١٠% از بطری های پلاستیکی تولید شده بازیافت خواهند شد و ۹٠% دیگر، بروی زمین یا اقیانوسها  رها می شوند.
  2. مطالعات نشان می دهند که بازیافت تنها یک عدد بطری پلاستیکی- در مقایسه با تولید آن- به مقدار روشن ماندن یک لامپ ۶٠ وات به مدت ۶ ساعت باعث صرفه جویی در مصرف انرژی خواهد شد.
  3. سوزاندن ظروف پلاستیکی منجر به ورود حجم زیادی از گازهای گلخانه ای به سطح زمین خواهند شد و در نتیجه خطر سوراخ شدن لایه اوزن و گرم شدن زمین را بیشتر خواهد کرد.

ظروف پلاستیکی

 

اگر برایتان جالب است در مورد اعداد و ارقامی که در زیر ظروف پلاستیکی حک شده اند اطلاعاتی کسب کنید، در  ادامه مطلب با ما همراه شوید.

اگر توجه کرده باشید وسط آرم بازیافت معمولا حروف یا اعداد و گاهی هر دو نوشته می شود. در صورتیکه تا به حال این نشانه ها را مشاهده نکرده باشید نگران نشوید، متاسفانه هر لحظه ای که اراده نمایید، اطرافتان آنقدر ظرف پلاستیکی زیاد می باشد که کافی است دستتان را دراز نمایید تا یکی از آنها را برداشته و مشاهده کنید. اما داستان این اعداد چیست؟

پلاستیک ها با توجه به نوعشان به ۷ گروه تقسیم بندی خواهند شد. با این شناخت پلاستیک های قابل بازیافت، خطرناک ، کم خطر و موارد دیگر قابل شناسایی می باشند.

انواع مختلف  پلاستیک

 

  1. پلی اتیلن ترفتالات (PET)

کاربرد آنها در بسته بندی: بطری نوشیدنی ها، بطری آب، بطری های دهان شویه ها، ظروف کره بادام زمینی، ظروف سس ها، بطری های آبمیوه، بطری های روغن مایع

موارد استفاده بعد از بازیافت: ایجادکیسه خرید، نخ، مبلمان، فرش، صنعت قاب سازی، ایجاد تسمه، کفش های ورزشی، تولید الیاف پلی استر، چمدان، کاپشن، کیسه خواب، انواع قطعات خودرو

میزان خطر: برخی از متخصصین اعتقاد دارند که بسته به چگونگی استفاده و همچنین درجه حرارتی که برای تهیه این نوع ظروف پلاستیکی استفاده می شود، احتمال دارد در کار غدد درونی بدن اختلال ایجاد کند. پس جهت کسب اطمینان بیشتر، فقط یک بار از بطری های آب یا نوشیدنی استفاده نمایید و از قرار دادن آن ها در فریزر و یا ریختن مایعات داغ در آنها جدا خودداری نمایید.

ظروف پلاستیکی

  1. پلی اتیلن سنگین (HDPE)

بطری های مات شیر، آبمیوه، تولید روغن خوراکی، انواع شیشه پاک کن، بطری مایع سفیدکننده، محلول های ضدعفونی کننده و همچنین شوینده، شامپوها، روغن موتور، کیسه زباله ها یا خرید،و بسته بندی ماست و همچنین کره ها و …

بکارگیری پس از بازیافت: تولید انواع بطری شوینده های لباس، بطری های روغن، خودکارها، مخازن زباله و همچنین بازیافت، کفپوش ها، لوله، ایجاد تخته، تولید نیمکت، میز و صندلی های مسافرتی، انواع حصارها، و صندوق های پست

میزان خطر: بی خطر هستند.

  1. پلی وینیل کلراید (PVC)

کاربرد آن ها در بسته بندی: انواع بطری های شیشه پاک کن، تهیه روغن های خوراکی ، محلول های مختلف ضدعفونی کننده و نیز شوینده، شامپوها ، روکش های سیم ها و نیز کابل ها، وسایل مختلف در پزشکی، لوله کشی ها ، شلنگ برای آب، پنجره های مختلف

بکارگیری پس از بازیافت: ساخت عرشه کشتی ها ، قاب سازی ها، گلگیر خودروها، کابل، سرعت گیرها، انواع کفپوش، هشدار دهنده های جاده ای مختلف  و تشک ها

میزان خطر: این نوع ظروف پلاستیکی، خطرناک هستند و دلیل آن وجود کلرین می باشد که باید از تماس مواد غذایی گرم با این نوع ظروف پلاستیکی و یا سوزاندن آن حتما خودداری شود.

  1. پلی اتیلن سبک (LDPE)

کاربرد آن ها در بسته بندی: بطری هایی که قابلیت فشرده سازی و انعطاف پذیری دارند ، کیسه برای نان، بسته بندی مواد غذایی در حالت یخ زده، کاور لباس ها، کیسه برای خرید، مبلمان ها ، کیسه های جاروبرقی و همچنین فرش ها

بکارگیری پس از بازیافت: جهت تولید سطل زباله، مخازن جهت کمپوست، قاب سازی و همچنین کفپوش

میزان خطر: این نوع ظروف پلاستیکی بی خطر هستند.

ظروف پلاستیکی

  1. پلی پروپیلن (PP)

کاربرد آن ها در بسته بندی: بطری های حاوی محلول های بسیار غلیظ، ظروف ماست، بطری های سس گوجه فرنگی، درب پلاستیکی انواع بطری ها، نی نوشیدنی ها، و بطری شربت های مختلف دارویی

بکارگیری پس از بازیافت: این نوع پلاستیک به ندرت بازیافت خواهد شد. چنانچه برخی از مراکز بازیافت اقدام به این کار می نمایند، می توان از آن جهت ساخت انواع چراغ های چشمک زن، کابل های باطری، باطری های خودرو، یخ شکن ها، انواع جارو دستی، برس های مو، پالت ها، و سطل زباله ها استفاده کرد.

میزان خطر: این نوع ظروف پلاستیکی بی خطر هستند، بویژه در مجاورت با مواد غذایی داغ ،خطری ندارند.

  1. پلی استایرن (PS)

کاربرد آن ها در بسته بندی: در تهیه ظروف یکبار مصرف، شانه های تخم مرغ، بسته بندی انواع مختلف گوشت، بطری های حاوی قرص ها و کپسول ها و همچنین کاور سی دی ها

بکارگیری پس از بازیافت: تولید انواع مختلف عایق حرارتی، کلید و پریزها، تولید خط کش، دریچه های کولر، شانه های تخم مرغ، بسته بندی هایی از جنس استایروفوم.

بکارگیری پس از بازیافت: بازیافت این نوع پلاستیک ها به سختی انجام می پذیرد.

میزان خطر: خطرناک می باشند، این نوع ظروف پلاستیکی در مجاورت با غذای داغ آن را به شدت سمی می کند.

  1. پلاستیک ترکیبی از انواع پلاستیک (OTHER)

کاربرد آن ها در بسته بندی: تولید بطری های آب ١٠ و ٢٠ لیتری، ابزارهای ضد گلوله، تولید عینک های آفتابی، دی وی دی های مختلف، قطعات کامپیوتری، علائم مختلف ترافیکی، نایلون ها..

ظروف پلاستیکی

هر یک از سه فلش موجود در نماد بازیافت نمایانگر یک مرحله از فرایندی سه مرحله ای می باشد که به صورت یک حلقه بسته (حلقه بازیافت) کشیده می شود.

مرحله اول نشان می دهد که جمع آوری مواد برای بازیافت انجام شده است. این مرحله توسط شما زمانی که مواد قابل بازیافت را جمع آوری نموده اید و بعد از آن تحویل غرفه های بازیافت دادید انجام می پذیرد. سپس مواد جمع آوری شده شسته خواهد شد و برای فروش به کارخانه های تولید کننده ظروف پلاستیکی و همچنین وسایل بازیافتی تفکیک خواهد شد.

فلش دوم در نماد بازیافت نشان دهنده فرآیند ساخت ظروف پلاستیکی می باشد. مواد قابل بازیافت به محصولات جدید برای مصارف خرده فروشی و همچنین عمده فروشی تبدیل خواهد شد.

مرحله سوم و نهایی خرید واقعی  ظروف پلاستیکی و نیز استفاده از محصولات ساخته شده از مواد بازیافت شده خواهد بود.