ظروف پت

همانطور که می‌دانید ظروف پت  در بین محصولات پلیمری بسیار شناخته شده است این ظروف که از ماده‌ی اولیه ای با نام علمی پلی اتیلن ترفتالات  ( PET) تولید می شوند در خانواده پلی استر ها قرار می‌گیرند.

ظروف پت از ترکیب هیدروکربن های نفت خام شامل اسید ترفتالیک و اتیلن گلیکول تشکیل شده است و با افزودن بعضی از کاتالیزورها در شرایط صنعتی بدست می آیند؛ این مواد با قرار گرفتن در حرارت (معمولا بین دمای   180تا 200 درجه) شروع به ذوب شدن کرده و فرم الاستیکی را بوجود می‌آورند؛  و سپس توسط دستگاه‌های مخصوص، سرد شده و با توجه به نوع کالای مورد نظر به مواد شکل داده شده و  قالب گیری می‌شوند .

ترکیب عالی و تنوع بالا در تولید ظروف پت باعث شده است که این کالا به عنوان یکی از پرکاربردترین پلیمر ها در صنعت شناخته شود. در اکثر نقاط جهان پت (پلی اتیلن ترفتالات) برای تولید الیاف پلی استری استفاده می شود اما در ایران بیشترین استفاده از پلیمر پت، در ساخت ظروف پت است که کاربردهای دیگری دارد  از جمله این کاربردها می توان به تولید بطری های آشامیدنی همچنین بسته بندی مواد غذایی، دارویی و بهداشتی اشاره کرد.


ویژگی های ظروف پت

  • تنوع در نحوه فرایند فراوری این ظروف امکان تولید انواع مختلفی از ظروف پت را فراهم می آورد که هر کدام از آنها ویژگی های مختص به خود را داراست
  • ظروف پت از لحاظ اندازه، استحکام، انعطاف پذیری و همچنین  میزان شفافیت بر اساس نوع کاربردشان متنوع هستند اما در این نوشتار ما به طور کلی ویژگیهای مشترک این ظروف را در زیر به اختصار توضیح می دهیم
  • ظروف پت دارای پوششی بسیار مقاوم در برابر گرما و فشار می‌باشد
  • این ظروف  با استفاده از ترکیبات عالی پلی استر از استحکام بالایی در برابر شکنندگی و ضربه پذیری برخوردار است و از طرفی نفوذ ناپذیری ظروف  پت از  نشت مواد و رطوبت جلوگیری می‌کند.
  • ظروف پت بسیار سبک و با دوام است و بستن و باز کردن درب آنها به راحتی انجام می‌گیرد.
  • عدم تاثیر گذاری ظروف پت بر روی طعم مواد غذایی و همچنین مقرون به صرفه بودن این محصول توانسته است نظر تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی را به خود جلب کند
  • ظروف پت ظاهری شفاف دارد و به دلیل داشتن وزن کم، حمل و نقل آسانی دارد و از این رو از طرف عامه مردم نیز مورد استقبال مواجه شده است.
  • بر اساس آزمایشات انجام شده ظروف پت برخلاف اکثر مواد پلاستیکی موجود در بازار،  مسئله ای را در برخورد با مواد غذایی ایجاد نمی‌کند اما باید توجه داشت که طبق تحقیقات، نگهداری ظروف پت در دمای کمتر از منفی 30 درجه توصیه نمی‌شود.
  • وجود تمام ویژگی های ذکر شده باعث شده است تا ظروف پت به طور وسیعی جای خود را در صنعت باز کند و به عنوان  یکی از بهترین انتخاب‌ها در تولید بطری‌های نوشیدنی نقش پررنگی در صنعت فراوری و بسته بندی نوشیدنی ها ایفا می‌کند.

  • موارد استفاده ظروف پت

    اولین ظروف پت در سال 1973 تولید شد؛ این محصولات به صورت ابتدایی در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت و کسی شناخت چندانی نسبت به گستردگی کاربرد این ماده نداشت اما امروزه با پیشرفت علم طیف وسیعی از کاربرد ظروف پت در صنایع داخلی به چشم می‌خورد که درصد بالایی از آنها در تولید بطری ها استفاده می‌شود

    •  تولید بطری های آب ، نوشابه ، ماءالشعیر و دیگر نوشیدنی ها با استفاده از ظروف پت در مقابل استفاده از ظروف فلزی یا شیشه ای علاوه بر کاهش هزینه تمام شده محصول استاندارد های بالاتری را از لحاظ کیفیت و سلامت دارا می‌باشد .
    •  ظروف پت در تولید قوطی‌ روغن های گیاهی و حتی برای بسته بندی نان و شیرینی نیز مناسب است
    • از موارد دیگر مصرف ظروف پت میتوان به کاربرد این ظروف پر طرفدار در بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.
    • ظروف پت به دلیل مقاوم بودن و استحکام مکانیکی در برابر اشعه‌ی مایکروویو میتوانند در تولید ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیز مفید واقع شوند.
    • قدرت این ظروف تا اندازه ایست که  به عنوان محفظه‌ی انواع پودرهای شوینده ، دانه های خوراکی ، ابزار آلات مانند پیچ و مهره و سایر مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شوند.
    • از سوی دیگر اقبال عمومی مردم نسبت به ظروف پت ، سبب شده تا تولیدکنندگان دیگر محصولات نیز جهت بسته بندی به این بازار بزرگ سوق پیدا کنند.

    بازیافت ظروف پت

    در کنار مصارف بیشمار ظروف پت و تاثیر بسزای آن در صنایع مختلف تنها موردی که درباره ظروف پت جای نگرانی دارد تجزیه طولانی مدت آن و احتمال ایجاد آسیب برای محیط زیست است که امروزه این مسئله  نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

    در طول روز حدوداً 2 میلیون و پانصد هزار بطری پت دور انداخته می شود و این مقدار هر لحظه در حال افزایش است؛ وزن کم و حجم بالایی که ظروف پت دارند مشکلات زیادی را هنگام حمل و نقل و دفن این زباله ها بوجود می‌آورد ضمن این که تجزیه کامل این محصول حدود 300 سال به طول می انجامد. با افزایش میزان استفاده از این محصول بازیافت ظروف پت به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

     بازیافت این ظروف علاوه بر کاهش میزان حجم زباله ها می تواند  وابستگی به مواد اولیه ی این ماده را که اغلب وارداتی هستند به طور چشمگیری کاهش دهد؛ علاوه بر این می توان با بازیافت ظروف پت محصولاتی چون الیاف پارچه ای ، ورق های بسته بندی و قطعات خودرو را نیز تولید کرد و سهمی از اشتغال زایی را به این بازار اختصاص داد..

    تولیدکنندگان ظروف پت خوب می‌دانند که  کیفیت ظروف پت تولید شده در کاربردهایی مانند بسته بندی مواد غذایی تا حد زیادی به کیفیت مواد اولیه آن وابسته است؛ خلوص و وزن مولکولی بالای  مواد اولیه استفاده شده در این ظروف باعث افزایش خلوص مواد تولیدی شده و محصولات با کیفیت تری را ارائه خواهند کرد.

    اگر یک صنعتگر هستید و می‌خواهید محصول مرغوبی را در زمینه تولید بطری ها و ظروف پت داشته باشید ما با همراهی یک تیم حرفه ای در کنار شما خواهیم بود.