در دنیای امروزی که توسعه صنعت و فناوری همواره در حال پیشرفت است، استفاده از مواد جدید و نوین در تولید و بسته‌بندی محصولات بیش از همیشه اهمیت یافته است. یکی از این مواد که به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود، جایگاه بسیاری در صنایع مختلف را پیدا کرده اند، ظروف پت است. این ظروف از مواد پلیمری تولید می‌شوند که از ترکیبات ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلیکول به دست می‌آیند.
با شفافیت، سبکی و مقاومت در برابر شکستگی، ظروف پت به عنوان یک گزینه برجسته در بسته‌بندی مواد مایع و نوشیدنی‌ها به شمار می‌آیند. از این رو، در این مقاله، به بررسی عمیق و مفصل انواع ظروف پت، ویژگی‌ها و مزایا و همچنین کاربردهای مختلف آنها خواهیم پرداخت.

انواع ظروف پت

بطری‌های PET یا PETE از جمله انواع بطری‌های پلاستیکی هستند که از ماده پلی اتیلن ترفتالات ساخته شده‌اند. این ماده از ترکیبات ترفتالیک اسید خالص و اتیلن گلایکول تشکیل شده است که هر دوی آنها از مواد خام نفتی به دست می‌آیند. بطری‌های PET شفاف، پلاستیکی و نیمه کریستالی دارند و بیشتر برای بطری‌ آب معدنی و نوشیدنی‌ها استفاده می‌شوند.
یکی از ویژگی‌های برجسته این نوع مواد برای ظروف پت، سازگاری با بدن انسان است، به طوری که بوییدن و لمس کردن بطری‌های ساخته شده از PET برای انسان‌ها هیچ ضرری ندارد. بطری‌های PET انواع مختلفی دارند که شامل بطری پت کتابی، بطری پت دارویی، بطری پت استوانه‌ای، بطری پت مایع ظرف‌شویی، بطری پت 5 لیتری، بطری پت رنگی، بطری پت یک لیتری، بطری پت شامپو، بطری پت روغن، بطری پت ادویه، و بطری پت گلاب می‌شود.

ظروف پت

ویژگی های ظروف پت

ویژگی های ظروف پت

  • تنوع در نحوه فرایند فراوری این ظروف امکان تولید انواع مختلفی از ظروف پت را فراهم می آورد که هر کدام از آنها ویژگی های مختص به خود را داراست
  • ظروف پت از لحاظ اندازه، استحکام، انعطاف پذیری و همچنین  میزان شفافیت بر اساس نوع کاربردشان متنوع هستند اما در این نوشتار ما به طور کلی ویژگیهای مشترک این ظروف را در زیر به اختصار توضیح می دهیم
  • ظروف پت دارای پوششی بسیار مقاوم در برابر گرما و فشار می‌باشد
  • این ظروف  با استفاده از ترکیبات عالی پلی استر از استحکام بالایی در برابر شکنندگی و ضربه پذیری برخوردار است و از طرفی نفوذ ناپذیری ظروف  پت از  نشت مواد و رطوبت جلوگیری می‌کند.
  • ظروف پت بسیار سبک و با دوام است و بستن و باز کردن درب آنها به راحتی انجام می‌گیرد.
  • عدم تاثیر گذاری ظروف پت بر روی طعم مواد غذایی و همچنین مقرون به صرفه بودن این محصول توانسته است نظر تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی را به خود جلب کند
  • ظروف پت ظاهری شفاف دارد و به دلیل داشتن وزن کم، حمل و نقل آسانی دارد و از این رو از طرف عامه مردم نیز مورد استقبال مواجه شده است.
  • بر اساس آزمایشات انجام شده ظروف پت برخلاف اکثر مواد پلاستیکی موجود در بازار،  مسئله ای را در برخورد با مواد غذایی ایجاد نمی‌کند اما باید توجه داشت که طبق تحقیقات، نگهداری ظروف پت در دمای کمتر از منفی 30 درجه توصیه نمی‌شود.
  • وجود تمام ویژگی های ذکر شده باعث شده است تا ظروف پت به طور وسیعی جای خود را در صنعت باز کند و به عنوان  یکی از بهترین انتخاب‌ها در تولید بطری‌های نوشیدنی نقش پررنگی در صنعت فراوری و بسته بندی نوشیدنی ها ایفا می‌کند.

موارد استفاده ظروف پت

اولین ظروف پت در سال 1973 تولید شد؛ این محصولات به صورت ابتدایی در مصارف پزشکی مورد استفاده قرار می گرفت و کسی شناخت چندانی نسبت به گستردگی کاربرد این ماده نداشت اما امروزه با پیشرفت علم طیف وسیعی از کاربرد ظروف پت در صنایع داخلی به چشم می‌خورد که درصد بالایی از آنها در تولید بطری ها استفاده می‌شود

  • تولید بطری های آب ، نوشابه ، ماءالشعیر و دیگر نوشیدنی ها با استفاده از ظروف پت در مقابل استفاده از ظروف فلزی یا شیشه ای علاوه بر کاهش هزینه تمام شده محصول استاندارد های بالاتری را از لحاظ کیفیت و سلامت دارا می‌باشد .
  • ظروف پت در تولید قوطی‌ روغن های گیاهی و حتی برای بسته بندی نان و شیرینی نیز مناسب است
  • از موارد دیگر مصرف ظروف پت میتوان به کاربرد این ظروف پر طرفدار در بسته بندی مواد آرایشی و بهداشتی اشاره کرد.
  • ظروف پت به دلیل مقاوم بودن و استحکام مکانیکی در برابر اشعه‌ی مایکروویو میتوانند در تولید ظروف قابل استفاده در مایکروویو نیز مفید واقع شوند.
  • قدرت این ظروف تا اندازه ایست که  به عنوان محفظه‌ی انواع پودرهای شوینده ، دانه های خوراکی ، ابزار آلات مانند پیچ و مهره و سایر مواد شیمیایی نیز استفاده می‌شوند.
  • از سوی دیگر اقبال عمومی مردم نسبت به ظروف پت ، سبب شده تا تولیدکنندگان دیگر محصولات نیز جهت بسته بندی به این بازار بزرگ سوق پیدا کنند.
موارد-استفاده-ظروف-پت

کاربرد ظروف پت

تفاوت پت و پلی اتیلن

می توان در ابتدا بیان کرد که، یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌ها در این دو نوع پلاستیک برای تولید انواع ظروف پت، ظاهر آنها است.

پت یا پلی اتیلن ترفتالات، به‌طور معمول شفاف است، در حالی که پلی اتیلن دارای چگالی بالا و ظاهر مات است. بطری‌های پلی اتیلن کمی بادوام‌تر و مقاوم‌تر در برابر دما در مقابل ظروف پت پلاستیکی هستند و دمای عملیاتی آنها ۱۶۰ درجه فارنهایت خواهد بود در حالی که برای بطری‌های پت این دما ۱۴۵ درجه فارنهایت است.

پلی اتیلن دارای خاصیت عایق‌بندی بسیار خوبی جهت تولید انواع ظروف پت است و در دمای اتاق، در هر حلال شناخته‌شده‌ای غیر قابل حل است و در برابر اسیدهای مختلف و محلول‌های قلیایی مقاومت دارد. همچنین، پلی اتیلن مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارد و می‌تواند پس از تماس طولانی با آب، بدون تغییر در عملکرد باقی‌ماند. اما نفوذپذیری هوا برای آن مسئله‌ای است.
بطری‌های پت و پلی اتیلن از پلاستیک‌هایی با مقاومت و قابلیت استفاده مناسب در صنایع مختلف هستند. این بطری‌ها در بطری‌بندی آب، نوشیدنی‌های گازدار، لوازم خانگی، طبل‌های شیمیایی، اسباب‌بازی‌های کودکان، بطری‌های شیر، عایق کابل، کیسه‌های حمل و نقل، و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌شوند.

تفاوت در حیطه دما

مقاومت مقابل دمای بطری‌های PET به اندازه پلی اتیلن زیاد نیست و این دما کمتر از ۱۳۱ درجه فارنهایت است. ظروف پت همچنین می‌توانند دمای سرد را در حدود -۴۰ درجه فارنهایت تحمل کنند.

تفاوت-پت-و-پلی-اتیلن

مزایای بطری پت

از نظر تیرگی

بارزترین تفاوت بین بطری‌های PET و پلی اتیلن، تیرگی آن درنظر گرفته میشود. پت به شکل معمول شفاف است و آن را به گزینه ای مناسب جهت نمایش نوشیدنی‌های دارای رنگ روشن تبدیل می‌کند یا حتی داشتن برچسب و مارک تجاری را که با رنگ ظرف شما تضاد نداشته باشد، برای شما آسان می‌کند.

از نظر مقاومت

پلاستیک PET محکم در حین حال سبک و قابل انعطاف است. این ماده به عنوان سدی محکم در برابر بخار آب، روغن، گاز، الکل و اسیدهای رقیق عمل می‌کند و این گزینه مناسب بسته‌بندی مواد غذایی و نوشیدنی می‌باشد.

بازیافت ظروف پت

در کنار مصارف بیشمار ظروف پت و تاثیر بسزای آن در صنایع مختلف تنها موردی که درباره این محصول جای نگرانی دارد تجزیه طولانی مدت آن و احتمال ایجاد آسیب برای محیط زیست است که امروزه این مسئله  نیاز به توجه ویژه‌ای دارد.

در طول روز حدوداً 2 میلیون و پانصد هزار بطری پت دور انداخته می شود و این مقدار هر لحظه در حال افزایش است؛ وزن کم و حجم بالایی که این محصولات دارند مشکلات زیادی را هنگام حمل و نقل و دفن این زباله ها بوجود می‌آورد ضمن این که تجزیه کامل این محصول حدود 300 سال به طول می انجامد. با افزایش میزان استفاده از این محصول بازیافت ظروف پت به طور جدی در دستور کار قرار گرفته است.

 بازیافت این ظروف علاوه بر کاهش میزان حجم زباله ها می تواند  وابستگی به مواد اولیه ی این ماده را که اغلب وارداتی هستند به طور چشمگیری کاهش دهد؛ علاوه بر این می توان با بازیافت ظروف پت محصولاتی چون الیاف پارچه ای ، ورق های بسته بندی و قطعات خودرو را نیز تولید کرد و سهمی از اشتغال زایی را به این بازار اختصاص داد..

تولیدکنندگان ظروف پت خوب می‌دانند که  کیفیت این نمونه محصول تولید شده در کاربردهایی مانند بسته بندی مواد غذایی تا حد زیادی به کیفیت مواد اولیه آن وابسته است؛ خلوص و وزن مولکولی بالای  مواد اولیه استفاده شده در این ظروف باعث افزایش خلوص مواد تولیدی شده و محصولات با کیفیت تری را ارائه خواهند کرد.

اگر یک صنعتگر هستید و می‌خواهید محصول مرغوبی را در زمینه تولید بطری ها و ظروف پت داشته باشید ما با همراهی یک تیم حرفه ای در کنار شما خواهیم بود.

بازیافت-ظروف-پت

بازیافت-ظروف-پت برای محیط زیست

تحولات رنگی در دنیای پلاستیک: ظروف پت

با رشد روز افزون صنعت بسته بندی و نیاز به راهکارهای نوین و جذاب، ظروف پت پلاستیکی (پلی اتیلن ترفتالات) به عنوان یک گزینه برجسته و محبوب برای بسته بندی محصولات متنوع ظاهر شده‌اند؛ این ظروف، علاوه بر ویژگی‌های فنی مانند سبکی، شفافیت و مقاومت در برابر شکستگی، اکنون با رنگی کردن آن‌ها، یک پیشنهاد جذاب تر و بازارپسندتر به نظر می‌رسند.
شرکت رنگین پلیمر با تجربه‌ای که در زمینه تولید افزودنی‌ها و رنگ‌های پلاستیکی دارد، قادر به تهیه ظروف پت با رنگ‌های متنوع و زیبا است. این توانایی به کمک فناوری‌های پیشرفته و دانش فنی قوی شرکت، به مشتریان این امکان را می‌دهد که محصولات خود را با ظاهری جذاب و منحصر به فرد بسته بندی کنند.

به همین دلیل، تصمیم به استفاده از ظروف پت از شرکت رنگین پلیمر، نه تنها به بهبود جذابیت بصری محصولات شما کمک می‌کند بلکه به ارتقای شناخت برند شما نیز کمک می‌کند.

سوالات متداول

1. آیا ظروف پت می‌توانند در مایکروویو استفاده شوند؟
عموماً ظروف پت پلاستیکی مناسب برای استفاده در مایکروویو نیستند، مگر اینکه بر روی آن‌ها نشانه‌ای باشد که مشخص می‌کند آنها برای استفاده در مایکروویو مناسب هستند.

2. آیا استفاده از ظروف پت برای ذخیره مایعات گرم مطمئن است؟
برای ذخیره مایعات گرم، بهتر است از ظروفی استفاده کنید که برای این منظور طراحی شده باشند. ظروف پت ممکن است در برابر دمای بالا آسیب ببینند و مایعات گرم ممکن است باعث تغییر شکل یا آسیب دیدن ظروف شود.

3. آیا استفاده از ظروف پت برای ذخیره مایعات اسیدی مناسب است؟
استفاده از ظروف پت برای ذخیره مایعات اسیدی توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است مواد شیمیایی در PET حل شده و به مایع انتقال پیدا کنند، که ممکن است سلامتی را به خطر بیاندازد.