مستربچ آنتی استاتیک چیست؟

مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک ماده ضد الکتریسیته ساکن ترکیبی است که برای تصفیه مواد یا سطوح آنها به منظور کاهش تولید الکتریسیته ساکن مورد استفاده قرار می گیرد. اثر الکتریکی مستربچ آنتی استاتیک،یک بار الکتریکی تولید شده با اصطکاک افزودنی بر روی سطح حرکت می کند تا بار الکتریسیته ساکن را از طریق ارتباط با رطوبت موجود در هوا از بین ببرد. سطح هیدروفیل با سطح ماده در تعامل است، در عین حال رطوبت هوا نیز با هم در تعامل است و مولکول های آب را به هم متصل می کند.

خصوصیات و ویژگی های مستربچ آنتی استاتیک

ویژگی ها و به نوعی مستربچ آنتی استاتیک به ترتیب زیر می باشد:

  • مشکلات الکترواستاتیک را برطرف می کند.
  • آلودگی گرد و غبار را بر روی محصول کاهش می دهد.
  • با ارائه اثر سریعتر انتشار قالب، زمان چرخه را کاهش می دهد.
  • سطوح محصولات قالب ساخته شده و غشا های پلی الیفین و محصولات قالب ریزی شده را بهبود می بخشد.

نگاهی اجمالی به مستربچ آنتی استاتیک

مستربچ آنتی استاتیک می تواند برای موادهایی از قبیلLDPE ، LLDPE ، EVA ، HDPE ، P.P ABS و HIPS مورد استفاده قرار گیرد. علاوه بر این مستربچ آنتی استاتیک هر دو نوع مهاجرت و نوع غیر مهاجرتی را ارائه می دهند تا بتوانند پایه شارژ استاتیک را برآورده سازندکه می تواند یک مشکل بزرگ در پردازش، چاپ یا بسته بندی اجزای مختلف الکترونیکی به حساب بیاید. میزان مصرف بسته به نوع مورد نیاز شما بین 1 تا 18درصد متفاوتاست. ابزارهای متنوعی نیز برای اندازه گیری خاصیت ضد الکتریسیته آن ارائه شده است.

تاثیر بار استاتیک موجود در مستربچ آنتی استاتیک

با توجه به عایق بودن مستربچ آنتی استاتیک، انواع پلیمرها در انواع مختلف اجازه می دهند تا بارهای استاتیک روی سطح آنها ایجاد شوند، به خصوص در مورد غشا ها و الیاف که از سطح نسبت زیادی به حجم دارند. چنین افزایشی در  بار ایستا منجر به چندین پیامد نامطلوب در محصول نهایی می شود. به عنوان مثال بار استاتیک داخلی مستربچ آنتی استاتیک می تواند گرد و غبار را روی یک بسته غذایی جذب کند که از نظر زیبایی شناسی نامطلوب است. در برخی موارد بار الکتریکی ساکن می تواند به تخته های مدار در بسته بندی های الکترونیکی صدمه بزند و ممکن است خطر آتش سوزی یا انفجار در مجاورت مواد قابل اشتعال را ایجاد کند.

بارهای الکترواستاتیک موجود در مستربچ آنتی استاتیک در اثر اصطکاک بین دو ماده ایجاد می شود. شارژ استاتیک می تواند تداوم بسیاری از فرایندها را مختل کند. به عنوان مثال شارژ استاتیک می تواند مانع از باز شدن غشا لوله ای در طی مراحل بسته بندی شود. اغلب شارژ استاتیک عامل محدود کننده سرعت بیشتر در این فرآیندها است. ترکیب رنگها، مستربچ آنتی استاتیک را فراهم می کند که به منظور جلوگیری از شارژ ساکن در هنگام پردازش، جابجایی، پر کردن یا هرگونه کار با قطعات پلاستیکی کمک می کند. همچنین شارژ استاتیک از جمع شدن گرد و غبار توسط کالاهای بسته بندی شده جلوگیری می کند. در نتیجه می توان مواد را ذخیره کرد و در نهایت به شکلی جذاب تر بسته بندی کرد.

تاثیر مواد افزودنی بر عملکردمستربچ آنتی استاتیک

مواد افزودنی مستربچ ضد الکتریسیته داخلی در ماتریس پلیمر گنجانیده شده است. ناسازگاری کنترل شده در مستربچ آنتی استاتیک باعث مهاجرت ذرات به سطح می شود. در آنجا یک لایه قطبی تشکیل می دهد که آب را از جو جذب می کند. این لایه قادر به انجام، اتلاف اتهامات، هدایت بیشتر، مقاومت کمتر و زمان پوسیدگی شارژ کوتاه تر است.
مهم ترین نکته در اینجا ناسازگاری متعادل برای کنترل مهاجرت است. ناسازگاری بیش از حد بالا عملکرد ضد استاتیک کمتری را می دهد و ناسازگاری بیش از حد بالا باعث ایجاد سطح چرب می شود.جایگزین اضافه کردن پرکننده های رسانا به عنوان کربن سیاه شناخته می شود که یک مسیر رسانا در ماتریس ایجاد می کند. در چنین مواردی هیچگونه افزودنی مهاجرتی استفاده نمی شود، چرا که خواص ضد استاتیک در زمان پایدار است.

 مستربچ آنتی استاتیک PE

مستربچ آنتی استاتیک ضد الکتریسیته ساکن اصلی، مانند پلاستیک عمل می کند. با مقاومت در برابر مواد، به طوری که مواد متحرک است، باعث ایجاد مشکلات ایستا مانند جذب گرد و غبار یا تخلیه الکترواستاتیک یا ESDنمی شوند. برای حمایت از ایجاد استاتیک بالا در مستربچ آنتی استاتیک و برای کاهش یا از بین بردن ساخت استاتیک مواد افزودنی ضد استاتیک به پلاستیک اضافه می شوند. بار الکتریکی ایجاد شده در پلاستیک در طی فرآیند تولید یا پس از آن در مکانهای مختلف آزاد می شود که مشکلات زیر را ایجاد می کند:

  • تخلیه شارژ به عنوان جرقه
  • صدمه به وسایل الکترونیکی اطراف
  • ایجاد گرد و غبار و خاک بر روی سطح پلاستیک

اجسام پلاستیکی با بار الکتریکی، ذرات معلق مانند گرد و غبار موجود در محیط را جذب می کنند و بنابراین اجسام اضافه شده به این بار به آن جذب می شوند. به همین دلیل همیشه گرد و غبار زیادی در صفحه تلویزیون وجود دارد. بطور معمول از مستربچ آنتی استاتیک برای حل این مشکلات در صنعت استفاده می شود.

امتیاز دهید
فهرست مطالب