مستربچ افزودنی چیست؟

مستربچ_مستربچ افزودنی

مستربچ که در صنایع مختلفی از جمله تولید پلاستیک مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان یک عامل سازگار کننده فعال شناخته شده است که نقش یک پخش‌کننده را بازی خواهد کرد در واقع این محصول، ترکیبی از سه مورد بسیار مهم در صنعت، همچون پلیمر پایه، عامل سازگارکننده و نیز افزودنی‌های شیمیایی می باشد که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که تعریف مستربچ افزودنی چیست و در صنعت شما چه کارایی خواهد داشت، این مطلب را مطالعه فرمایید.

 

 

مستربچ افزودنی

تعریف مستربچ

در صورتیکه پیگمنت یا همان پودر رنگ، در یک رزین پایه ادغام و بهینه شود، مستربچ شکل خواهد گرفت. این محصول که به دلیل فرم گرانولی آن، امکان جابه‌جایی راحتی خواهد داشت، می‌توان از آن در صنایع گوناگونی استفاده کرد. در واقع شکل ظاهری مستربچ همانند دانه‌هایی می باشد که پایه پلیمری آن، چیزی شبیه به پلاستیک تزریقی در نظر گرفته خواهد شد. با بیان این مقدمه، به سراغ انواع مستربچ و کاربرد هر یک خواهیم پرداخت.

بررسی انواع مستربچ در صنعت و کاربرد آن

از آنجایی که مستربچ شامل پایه پلیمری و نیز مواد شیمیایی می‌باشد، بسته به محصول نهایی و همچنین هدف مورد نظر، مواد اولیه آن متغیر می باشد. به طور مثال اگر قرار است قطعه مدنظر شما رنگ آمیزی شود، باید از مواد شیمیایی رنگی معدنی استفاده نمود، یا برای به دست آوردن استحکام بیشتر، تقویت‌کننده‌ها اضافه شود. از این دید، مسترچ به چند نوع کلی و همینطور دسته‌های جزئی‌تر تقسیم بندی می‌شود که هریک در ادامه مطرح می شوند.

 

مستربچ

مستربچ افزودنی

اگر به دنبال ایجاد خاصیت‌های فیزیکی و همچنین شیمیایی در محصولات نهایی می باشید، مستربچ افزودنی برای شما کارایی دارد. این محصول، خود انواع مختلفی دارد.

  • شفاف کننده PP

این نوع مستربچ که به نام هسته زا نیز معروف می باشد، مقدار پلی پروپیلن را به وسیله سازمان‌دهی مولکولی در طی مراحلی، افزایش خواهد داد. به همین دلیل از آن برای رفع کدری محصولات استفاده خواهد شد. چرا که با ایجاد فرصت جهت عبور نور بیشتر در محصول، جلای بالاتری به محصولات پلاستیکی خواهد داد. از جمله کاربردهای این نوع مستربچ در صنعت می‌توان به تولید ظروف یکبار مصرف و یا فیلم‌های معمولی اشاره نمود.

  • براق کننده PE

اگر این نام برای شما آشنا نباشد، باید بدانید که این نوع مستربچ با نام‌های دیگری همانند روشن‌کننده نوری، مواد سفیدکننده پلیمر و نیز عوامل سفید‌کننده فلوئورسنت شناخته خواهد شد. عملکرد این محصول نیز همانند مستربچ قبلی می باشد.

  • لیزکننده ها

یکی دیگر از کاربردهای مستربچ در صنعت پزشکی می باشد. زمانی که برخی از تجهیزات پزشکی همانند سرنگ تولید خواهند شد، اصطکاک موجود بین دو قطعه، باعث کند شدن حرکت آنها می شود. استفاده از مستربچ لیزکننده در طی فرآیند تولید این نوع محصولات باعث چسبندگی کمتر شده و همچنین لغزش راحت‌تر ایجاد می شود. این محصول را می توان در جهت تولید فیلم‌های پلاستیکی و یا در فرآیند بسته‌بندی مورد استفاده قرار داد.

  • آنتی بلاک

برای کاهش میزان چسبندگی سطوح فیلم‌های پلیمری، می‌توان از نوع مستربچ آنتی بلاک استفاده نمود. این محصول در موقع تولید تا زمان مصرف کاربرد دارد.

  • نانوافزودنی

اگر از انواع مختلف مستربچ در صنعت استفاده نکرده باشید، نوع نانوافزودنی آن احتمالاً برایتان کاربرد داشته باشد. این محصول که در پایه PP، PE و UPVC تولید خواهد شد، خواص مکانیکی و ضربه پذیری مواد را بهبود خواهد بخشید.

  • آنتی استاتیک

چنانچه به دنبال روشی در جهت جلوگیری از ایجاد الکتریسیته ساکن و همچنین جذب گرد و غبار محیط بر روی سطح محصول خود می باشید، مستربچ آنتی استاتیک می‌تواند موثر قرار گیرد.

  • پایدارکننده نور UV

اثرات تخریبی و همچنین رنگ پریدگی محصولات پلیمری در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش را مستربچ پایدارکننده نور UV می‌تواند از میان ببرد.

  • ضد سایش

این محصول که از نوع مستربچ‌های سیلیکونی بر پایه پلی اتیلن می باشد، برای بهبود مقاومت سایشی محصولات شما کاربرد خواهد داشت.

  • کمک فرآیند پلیمر

اگر قصد افزایش قابلیت اکستروژن در محصولات خود را داشته باشید، مستربچ کمک فرآیند پلیمری می‌تواند در صنعت استفاده شود. این نوع مستربچ که در صنعت پلاستیک کاربرد فراوانی دارد، با حذف شکست مذاب، تجمع سر قالب را کم خواهد کرد و با کاهش درصد ژل، خروجی تولیدی شما را بالا می برد.

  • مستربچ پرکننده

اگر به دنبال کاهش قیمت و از طرفی بهبود خواص محصول خود باشید، مستربچ‌های پرکننده پاسخگوی نیاز شما هستند. مستربچ کربنات کلسیم، میکا و تالک از انواع این نوع مستربچ می باشند.

  • مستربچ رنگی

این نوع مستربچ، رایج‌ترین مستربچی که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. برای تولید قطعات پلاستیکی، یکی از بهترین روش‌ها استفاده از مستربچ‌های رنگی خواهد بود. این ماده افزودنی که علاوه بر ایجاد رنگ بر روی محصول شما، کیفیت خواص فیزیکی و همچنین مکانیکی آن را نیز بالا می برد، شامل درصد زیادی رنگ دانه یا پیگمنت و مقدار پلیمر خواهد بود. از طریق غلظت و مقدار این مواد، نمونه‌های رنگی مختلفی ایجاد می شود.

این مستربچ‌ها به صورت کلی دو نوع پایدار کننده و همچنین دو نوع روان‌کننده داخلی و خارجی، به علاوه رنگینه و پایه پلیمری نیز دارند. شما با کمک مستربچ می‌توانید محصول پلاستیکی خود را به هر رنگی که نیاز دارید در آورید. در واقع نکته مهم استفاده از این محصول، میزان سازگاری پلاستیک مدنظر شما با رنگ و همچنین افزودنی‌های شیمیایی دیگر همراه مستربچ می باشد.

 

مستربچ _مستربچ افزودنی

اجزای تشکیل دهنده مستربچ های رنگی
  • رنگ دانه

رنگ دانه یا پیگمنت در دو گروه مورد استفاده قرار خواهند گرفت. یکی گروه آلی که فتالو سیانین سبز از آن دسته می باشد و دیگری گروه معدنی که شامل اکسید آهن قرمز و یا به طور مثال، تیتانیوم خواهد شد.

  • سازگارکننده

برای ایجاد خاصیت پخش شوندگی بهتر پیگمنت باید از یک سازگار کننده استفاده نمود. این ماده که بدون تاثیر گذاشتن بروی کیفیت رنگ محصول، باعث ایجاد ترشوندگی در سطح رنگدانه خواهد شد، پلیمر را هم پایدارتر می کند.

  • پلیمر حامل

برای یکنواخت کردن توزیع پیگمنت و همچنین ساده‌تر شدن شکل‌گیری آن در قالب گرانول، از پلیمر حامل استفاده خواهد شد. این سازگاری پلیمر و نیز سیالیت بیشتر آن نسبت به پیگمنت، تا حد زیادی ضروری می باشد. پلیمر حامل بسته به مقدار شاخص مذابش، به گونه‌ای انتخاب خواهد شد که بتواند مستربچ را در خود حل نماید.

 

مستربچ

کاربردها و نیز مزایای مستربچ های افزودنی

تولیداتی که در آنها از مستربچ افزودنی استفاده می شود، کیفیت بسیار بالاتری نسبت به انواع دیگر دارند. می‌توان ادعا کرد که استفاده از این افزودنی فرصت بسیار چشم‌گیری را در جهت بهبود عملکرد محصولات پلاستیکی ایجاد می کند. در نتیجه نگرانی تولیدکنندگان را نیز از بین خواهد برد. این محصول به طور یقین می‌تواند کیفیت تولیدات صنعتی را افزایش دهد و طبق درخواست تولیدکنندگان کاربردهای مختلفی را نیز به شما ارائه می دهند.

  • با استفاده از مستربچ افزودنی در بکارگیری انرژی، زمان، نیروی کار و هزینه لازم جهت مخلوط کردن پودرها صرفه جویی خواهد شد.
  • با بکارگیری مستربچ افزودنی سهولت در ذخیره‌سازی در صنعت امکان پذیر است.
  • سهولت در جابجایی و همچنین کاربری به دلیل شکل گرانولی مستربچ‌ها وجود دارد.
  • با استفاده از مستربچ افزودنی خوراک‌دهی ساده‌تر می شود و مشکل تغییر غلظت افزودنی و نیز یکنواختی رنگ و یا خواص در حین تولید حل می شود.
  • با استفاده از این مواد پیگمنت‌ها در هوا پخش نمی شود و منجر به آلودگی و ایجاد خطر برای کارکنان نخواهد شد.
  • یکی دیگر از کاربردهای مهم این مواد کمک به پخش و همچنین ایجاد یکنواختی بهتر رنگ، افزودنی یا پرکننده در سراسر محصول نهایی می شود.
  • باعث تاخیر در ایجاد شعله یا شفاف کنندۀ نوری یکی دیگر از کاربردهای این محصول می باشد.
  • اضافه کردن پیگمنت یا افزودنی زمان کمتری را از شما خواهد گرفت.
  • با استفاده از مستربچ افزودنی سازگاری عامل اتصال‌دهنده‌ی مستربچ با پلیمر بهبود پیدا می کند و فرآیند ذوب بهتر انجام خواهد گرفت.
  • بالا رفتن تعداد تکرارپذیری فرآیند
  • استفاده از مستربچ افزودنی باعث تثبیت بیشتر رنگ و خواص آن می شود.
  • سبب افزایش براقیت محصول می‌گردد.
  • باعث آنتی اکسیدان شدن محصولات می شود.
  • حذف هزینۀ پاک سازی و نیز تمیزکاری برایتان امکان پذیر می شود.

 

 

امتیاز دهید
فهرست مطالب