معرفی علامت فود گرید

علامت فود گرید

علامت فود گرید

وقتی برنامه هایی را که در آن پلیمر به کار می رود در نظر بگیریم ، تفاوت بین پلیمرهای در یک کالای خانگی روزمره و همچنین نوع ماده ای که احتمال دارد ببینیم، که وارد یک برنامه غذایی می شود چیست؟ درجه غذا ( علامت فود گرید ) به معنای خوراکی نمی باشد.

در واقع علامت فود گرید با سازگاری با محیط زیست و همچنین پایدار بودن یا تجزیه تخریب پذیر متفاوت می باشد. درجه مواد غذایی به معنی این خواهد بود که موادی همانند پلاستیک می توانند در ارتباط با مواد غذایی که استفاده می کنیم، به عنوان بخشی از پردازش یا بسته بندی مواد غذایی که مستقیماً در تماس هستند می باشند.

جالب است بدانید، که امروزه با استفاده از نوعی مواد پلیمر‌‌ی بسیاری از اشیا مورد نیاز ما ساخته می‌شود. همه روزه از وسایل الکترونیکی گرفته تا محصولات امنیتی یا محصولات بهداشتی و سلامتی ، همه آنها به نوعی از مواد پلیمری بهره مند می شوند. در کل از مواد پلیمری در جامعه مدرن ما بسیار استفاده می شود.

 

 

فود گرید _ علامت فود گرید    

سازمان های اعطای استاندارد

موارد مختلفی در اطراف ما هستند که به عنوان یک  ماده پلیمری یا پلاستیک شناخته شده اند. برای نظارت بر کیفیت ساخت این مواد سازمان های مختلفی در آمریکا از قبیل FDA یا همان آژانس امنیت ملی آمریکا وجود دارد، البته در اروپا روند کمی متفاوت است و  انجام این عملیات در ایران به عهده سازمان بهداشت می باشد.

 

فرآیند استاندارد سازی

هدف تمام این سازمانها این است که آنها می خواهند اطمینان پیدا کنند که هیچ ماده ی مضرری در این مواد استفاده نشده باشد که سلامت غذا را به خطر بیاندازد. علاوه بر این ، اگر هر چیزی در رنگ ، بو یا طعم غذا تأثیر داشته باشد، در فرآیند ساخت حذف یا تغییر می کند.

در مرحله بعدی آنها نگاهی دقیق تر به شیوه عملکرد مواد پلاستیکی در زمان استفاده می اندازند. مواردی مانند نحوه کنترل مواد ، دامنه دما ، الكل ها و … در گریسها ، ارزیابی خواهد شد. شرایطی که ممکن است استفاده را محدود نماید ذکر می شود و برای ارجاع بعدی معرفی می شود.

پس از به تأیید رساندن یک ماده برای تماس مستقیم با مواد غذایی یا استفاده از درجه غذایی (علامت فود گرید ) ، اکنون مواد پلاستیکی باید توسط یک تولیدکننده که معتبر می باشد و همچنین دارای گواهینامه ISO 9000 می باشد اجرای شود و فرآیندهای تولید را شروع کند.

 این فرآیند تضمین می کند که در روند تولید محصولات نه تنها از مواد باکیفیت استفاده شده است، بلکه محصولات را از طریق فرآیندی با کیفیت تولید بالا که محصولی با امنیت مناسب در اختیار مصرف کننده قرار می دهد ، را پردازش می کنند. پس از تولید مواد با مشخصات مورد نیاز ، گواهینامه های معتبر ایجاد می شوند و تولید کننده مواد مصرفی در ساخت این محصولات باید قادر به انجام تمام مراحل ایمن سازی و ساخت طبق استاندارد باشد و گواهینامه های کاربردی محصول را دریافت کند.

 علامت فود گرید

 

 

همانطور که می دانید، پلاستیک یک ماده شگفت انگیز همه کاره می باشد که دارای منشاء عنصری می باشد. عناصر جدول تناوبی مانند کربن، هیدروژن، اکسیژن، نیتروژن و گوگرد، بلوک های سازنده انواع پلاستیک خواهند بود که برای ساخت بسیاری از محصولاتی که ما هر روز استفاده می کنیم، استفاده خواهد شد.

 برخی از پلاستیک ها برای استفاده در محصولات گوناگون همانند عینک، ظروف، وسایل خانگی، تجهیزات فنی و … مورد استفاده قرار خواهند گرفت. برخی از پلاستیک ها قوی و سبک می باشند و به ما امکان می دهند محصولات بیشتری را با میزان بسته بندی کمتر ارسال نماییم. پلاستیک ها حتی می توانند برای استفاده در بسته بندی مواد غذایی و تجهیزات پزشکی در برابر باکتری ها از خود مقاومت نشان دهند. در ادامه مطلب با انواع پلاستیک همراه با علامت فود گرید آشنا می شویم و در مورد کاربردهای آن صحبت می کنیم.

 

تعریف پلاستیک با علامت فود گرید

پلاستیک درجه غذایی ( با علامت فود گرید) به بهترین صورت به عنوان پلاستیک ایمن برای مواد غذایی تعریف شده است. این اصطلاح به هر پلاستیک مناسب برای تماس با مواد غذایی یا نوشیدنی قابل مصرف اشاره خواهد کرد. از آنجایی که برخی از غذا ها یا مایعات اسیدی می توانند مواد شیمیایی را از ظروف خود خارج نمایند، این مورد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که در ظروف مناسب نگهداری شوند.

قانون غذا، دارو و آرایشی که توسط سازمان غذا و داروی و وزارت بهداشت ایران تصویب می شود، یک ماده قابل تماس با غذا را به عنوان ماده ای تعریف خواهد کرد که برای استفاده در برنامه های تولید، بسته بندی، ذخیره سازی و همچنین حمل و نقل مواد غذایی بدون خطر در اثرات فنی، مناسب باشد.

در مواد غذایی منظور از اثرات فنی که در این تعریف  بیان شد، در مورد مسئله ی شستشو ظروف می باشد که احتمالا طعم غذا و نوشیدنی ها را تغییر دهد و اگر این مواد که در فرآیندهای مختلف شستشو و نگهداری مورد استفاده قرار بگیرند، خطرات بالقوه ای برا سلامت انسان خواهد داشت.

 

فود گرید _علامت فود گرید

ویژگی مواد با علامت فود گرید ( Food Grade)

  • پلیمرهای دارای علامت فودگرید دچار خوردگی و اکسایش نمی شوند و حتی در صورت برخورد و تماس مستقیم با مواد غذایی ضرری به آن نخواهد رسید.
  • علت این امر آن است که پلاستیک های با علامت فودگرید هیچ گونه ماده شیمیایی آسیب زایی به غذا منتقل نخواهند کرد ، در نتیجه فاقد مواد سرطان زا بوده و به سلامت انسان صدمه ای نمی زنند .
  • موادی با علامت فودگرید قادر به حفظ این ویژگی خود حتی در دماهای بالا نیز می باشند.

در صنعت تولید و بسته بندی انواع مواد غذایی ، یافتن بهترین مواد اولیه که سالم و خالص باشند دارای اهمیت بسیار بالایی است. در حقیقت نایلون های فودگرید به این منظور تولید خواهند شد.

  • در واقع مواد پلاستیکی با علامت فود گرید هیچگونه رنگ مضر و خطرناک و همچنین پلاستیک قابل بازیافتی که حاوی مواد شیمیایی یا هر ماده ای که می تواند برای انسان مضر باشد ، در خود نخواهد داشت.
  • در این نوع از پلاستیک ها ، از مواد اولیه بسیار مقاوم استفاده خواهد شد . تمام موارد بهداشتی نیز برای تولید این نوع از پلاستیک رعایت شده است.

به طور خلاصه ، چیزی که پلاستیک را از نظر ایمنی سالم نگه می دارد، خلوص آن می باشد . این یعنی در پلاستیک به هیچ وجه نمی توان از رنگها یا مواد بازیافتی که برای سلامتی انسان خطرناک باشد استفاده کرد، مواد افزودنی معمولاً منطقه ممنوعه می باشند.

 

فود گرید

تصفیه آب و استاندارد فود گرید

دستگاه های تصفیه آب نیز از قطعات پلاستیکی گوناگونی تشکیل شده اند. بدنه فیلترهای دستگاه تصفیه آب پلاستیکی می باشند و فیلترها بصورت دائمی با آب در تماس خواهند بود. تمامی اتصالات و شلنگ های موجود در دستگاه تصفیه آب ، پلاستیکی می باشند. اگر این مواد با علامت فود گرید نباشند، سلامتی انسان را به خطر خواهند انداخت.

به همین علت برندهای معروف و معتبر، دستگاه های تصفیه و همچنین قطعات آن را از مواد پلاستیکی دارای علامت فود گرید خواهند ساخت تا سلامتی خریداران این دستگاه ها به خطر نیافتد.