کامپاند پلی اتیلن چیست؟

کامپاند پلی اتیلن

تعریف کامپاند

کامپاند، ترکیبی از مواد پلیمری همانند انواع گریدهای پلی‌اتیلن و نیز مواردی از این قبیل می باشد که به منظور افزایش خواص فیزیکی، مکانیکی و حرارتی، به مواد اولیه، اضافه خواهد شد. این کامپاندها عموماً به شکل گرانول، تولید می شوند و در ترکیبات محصولات پلیمری مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. به بیان دیگر، کامپاند شامل مخلوطی از چند نوع پایه پلیمری با افزودنی‌هایی در جهت بهبود ساختار و همچنین خواص محصول تولیدی، می باشد.

 

دلیل استفاده از کامپاند

گاهی اوقات تولیدکنندگان در هنگام تولید بعضی از محصولات پلیمری با مشکلاتی از جمله ضعیف بودن خواص فیزیکی، کاهش خواص، رنگ نامطلوب آن و … مواجه می شوند. در نتیجه به دلیل ناسازگاری محصول نمی‌توان از مستربچ استفاده نمود. در این مواقع با اضافه کردن موادی همانند کامپاند در حین انجام فرآیند تزریق پلاستیک و اکستروژن، خواص شیمیایی و نیز واکنش پذیری محصول را تقویت خواهند کرد.

 

 

کامپاند پلی اتیلن

ویژگی های ساختاری کامپاند پلیمری

کامپاند از سه جزء پایه در ساختار خود تشکیل می شود که برای افزایش خواص محصول به کار گرفته خواهد شد. این سه جزء شامل پایه پلیمری، عامل سازگار و نیز دیگر افزودنی‌ها می باشد. بنابراین کامپاند باید به محصولی که خود نیز پایه پلیمری از خود نشان می دهد، افزوده گردد تا بتواند راحت‌تر با آن ترکیب شود.

وظیفه جزء دوم نیز ایجاد سازگاری در بین کامپاند و همچنین محصول می باشد تا بتواند به طور یکنواخت با محصول ترکیب گردد. در غیر این صورت کامپاند در مواد پلیمری به طور یکنواخت و همچنین پیوسته پخش نمی شود. جزء سوم کامپاند، باعث بهبود خواص و همچنین ویژگی‌های محصول نهایی می شود، که برخی از انواع آن‌ها نیز، منجر به تغییر رنگ در قطعه نهایی خواهد شد.

 

معروفترین انواع کامپاندها

به طور کلی در بسیاری از کاربردها نیاز پیدا می کنیم تا به پایه های پلیمری، مواد دیگری نیز اضافه شود و خواص ویژه ای را بدست آوریم. دو نوع از رایج ترین کامپاندهای پلیمری، کامپاند پلمیری پلی اتیلن و نیز کامپاند پلیمری پروپیلن می باشد. در واقع زمانی که به پلیمری از نوع ساختار پلی اتیلن افزودنی هایی بیافزایم، حاصل کار کامپاند پلیمری پلی اتیلن می باشد و در مقابل وقتی به پلیمری از نوع ساختار پروپیلن افزودنی هایی اضافه گردد. حاصل، کامپاند پلیمری پلی پروپیلن می باشد.

صنایع مختلف بستگی به کاربردهای مورد نظر در تولید محصولاتشان، از کامپاندهای پلیمری استفاده خواهند کرد. در بسیاری از صنایع، استفاده از هر دو امکان پذیر می باشد ولی به طور کلی به دلیل ویژگی هایی که پلی اتیلن ها دارند بیشتر در صنایع بسته بندی، خودروسازی و… مورد استفاده قرار می گیرند و به دلیل خواصی که پروپیلن ها ایجاد می کنند در صنایعی همچون لوله، لوازم خانه و… بیشتر استفاده می شود.

 

 

کامپاند پلی اتیلن_پلی اتیلن

کامپاند پلی اتیلن

کامپاند پلی‌اتیلن یکی از مهم‌ترین و همچنین کاربردی‌ترین انواع کامپاند می باشد که در تولید لوله‌های پلی‌اتیلنی مخصوص آب‌رسانی کاربرد فراوانی خواهد داشت. این نوع کامپاند متشکل از یک سری ضایعات صنعتی و مواد شیمیایی دیگری است که از خواصی همانند مقاومت بالا در برابر تابش نور مستقیم خورشید و نیز انواع ضربه‌های مکانیکی برخوردار خواهد بود. این نوع کامپاند، در عین برخورداری از کیفیت ایده‌آل، قیمت مناسبی دارد؛ به همین دلیل قابلیت رقابت با بازارهای خارجی مشابه خود را خواهد داشت. در ادامه مطلب به بررسی مهم‌ترین گریدهای کامپاند پلی اتیلن خواهیم پرداخت.

  • پلی اتیلن سبک همراه دانسیته پایین (LDPE): این پلی اتیلن دارای استحکام کششی کمی می باشد و از دیگر خصوصیات آن نیز می توان به انعطاف پذیری و همچنین امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسم­ها اشاره نمود.
  • پلی اتیلن سنگین همراه دانسیته بالا (HDPE): این پلی اتیلن دارای استحکام کششی بالاتری نسبت به بقیه پلی اتیلن­ها می باشد.
  • پلی اتیلن همراه دانسیته متوسط (MDPE): نوع ویژه‌ای از پلی‌اتیلن می باشد که به لحاظ ساختار پلیمری و دانسیته مابین پلی‌اتیلن سنگین و نیز پلی‌اتیلن سبک قرار خواهد داشت. اکثر پلی‌اتیلن‌های با دانسیته متوسط دارای ساختار خطی هستند و کاربردهای ویژه‌ای همانند تولید مخازن بزرگ در جهت ذخیره‌سازی آب و … خواهند داشت.
  • پلی اتیلن سبک بصورت خطی (LLDPE): پلی اتیلن سبک خطی با اضافه کردن کومونومر بوتن نرمال به اتیلن در موقع فرآیند پلیمریزاسیون ایجاد می شود. پلی‌اتیلن سبک خطی خواص مکانیکی بهتری نسبت به پلی‌اتیلن سبک خواهد داشت، به عنوان مثال با اضافه نمودن آن به پلی‌اتیلن سبک می‌توان فیلم‌های پلیمری با استحکام و همچنین مقاومت کششی بالاتری ایجاد کرد.
  • پلی اتیلن با وزن مولکولی بالا (UHMWPE): پلی اتیلن با وزن مولکولی مابین ۳ تا ۶ میلیون را پلی اتیلن با جرم مولکولی بسیار بالا یا UHMWPE نام گذاری می کنند. پلی اتیلن با جرم مولکولی بسیار بالا در شرایط دیگر همچون ساخت لوله های مقاوم در صنایع نفت و گاز، لوله های تخلیه پسماند و… مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

پلی اتیلن

مزایا و همچنین ویژگی‌های کامپاند پلی اتیلن

بعد از بیان تعریف کامپاند پلی اتیلن، نیاز است تا کمی درباره خواص و همچنین ویژگی‌های این ماده پلیمری صحبت کنیم تا پیش از خرید کامپاند پلی اتیلن اطلاعات کامل از خصوصیات آن را داشته باشید. در ادامه مطلب به بیان مهم‌ترین خواص کامپاند پلی اتیلن می پردازیم.

  • مقاومت در مقابل نور خورشید

افزودن درصدی دوده به گرانول یا کامپاند پلی اتیلن باعث افزایش سطح مقاومت این ماده در برابر نور خورشید خواهد شد. بسیاری از لوله‌های آبرسانی در فضای باز و نیز زیر نور مستقیم خورشید جایگذاری می شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به این لوله‌ها در مدت طولانی، مقداری دوده به ماده اولی پلی اتیلن اضافه می شود.

به این ترتیب عمر لوله‌های آبرسانی به مقدار بسیار زیادی بالا می رود که این مسئله در درازمدت جلوی هزینه‌های اضافی را در پروژه‌های مختلف خواهد گرفت. البته باید دقت داشته باشید که در فرآیند اختلاط دوده با پلی اتیلن، توزیع و پخش دوده در بستر پلی اتیلن به صورت یکنواخت انجام پذیرد. در غیر این صورت احتمال دارد، بخشی از محصول نهایی مقاومت کافی در برابر آفتاب از خود نشان ندهد.

 

  • قیمت تمام شده بصورت اقتصادی

یک نکته مهم قابل بیان دیگر این است که در مورد لوله‌های کامپاند پلی اتیلن باید در نظر داشته باشید، پایین‌تر بودن قیمت کامپاند پلی اتیلن در مقایسه با سایر متریال‌های رایجی می باشد که برای تولید لوله‌های آبرسانی از آن استفاده می شود.

 فولاد ضدزنگ، چدن و آهن گالوانیزه از جمله مواد اولیه فلزی می باشند که در جهت تولید لوله‌ها از آن استفاده می شود. ناگفته پیداست که قیمت تمام شده این مواد بسیار بیشتر از کامپاند پلی اتیلن خواهد شد. از طرفی بسیاری از ویژگی هایی که لوله‌های فلزی خواهند داشت را نیز از خود نشان می دهند. به همین دلیل در بسیاری از پروژه‌ها در سال‌های اخیر اقدام به خرید کامپاند پلی اتیلن برای لوله‌ها می کنند.

 

  • شکل‌پذیری بیشتر کامپاند پلی اتیلن

در تولید محصولات پلیمری، شکل‌پذیری به عنوان یک فاکتور بسیار مهم به حساب می آید و هر چقدر میزان شکل‌پذیری مواد بالاتر رود. می‌توان محصولاتی با تنوع بیشتر نیز تولید کرد. کامپاند پلی اتیلن دارای قابلیت شکل‌پذیری بسیار بالایی می باشد که برای تولید اقلام مختلف بسیار به کار می‌رود.

 

  • پایداری خوب، محصولات تولیدی

مشخصه قابل توجه دیگری که در قیمت کامپاند پلی اتیلن نیز اثرگذار می باشد، پایداری بالایی آن است که محصولات نهایی تولیدی خواهند داشت. مواد اولیه‌ای که در تولید این کامپاندها  استفاده می شوند، به صورت یکنواخت ترکیب خواهند شد که این مسئله دلیلی بر کیفیت بالای محصول نهایی و ثبات خوب آن است همچنین طول عمر آن تا حد چشمگیری بالا می رود.

 

 

کامپاند پلی اتیلن_کامپاند

زمینه ی کاربرد کامپاند پلی اتیلن

در اینجا نیاز است تا مطالبی درباره کاربردهای کامپاند پلی اتیلن بیان کنیم، مهمترین کاربرد این کامپاندها در زمینه تولید لوله‌های آبرسانی معطوف می‌باشند. سایر کاربردهای این ماده نیز عبارتند از:

  • تولید انواع فیلم‌های پلی اتیلن
  • تولید قطعات مختلف تزریقی
  • تولید ورق‌ ژئوممبران
  • تولید لوله‌ تحت فشار
  • تولید لوله‌های آبیاری بصورت قطره‌ای
  • تولید انواع کارتن پلاست‌ها

 

در مقایسه قیمت کامپاند پلی اتیلن با پلی اتیلن خالص متوجه خواهید شد که قیمت کامپاند پلی اتیلن بسیار پایین‌تر می باشد و در بسیاری از کشورهای جهان در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد. اگر درصد کمی پودر میکرونیزه معدنی به کامپاند پلی اتیلن اضافه شود، در کاهش قیمت این محصول تاثیر بسیار زیادی ایجاد می شود و به همین دلیل در سال‌های اخیر، تولید این محصول طرفدار پیدا کرده است.

 

خرید کامپاند پلی اتیلن

شرکت رنگین پلیمر، یکی از تولیدکنندگان کامپاند پلی اتیلن در ایران می باشد که همواره نهایت تلاش خود را برای حفظ کیفیت نموده و همچنین قیمت محصولات خود را در سطح مناسبی جهت تهیه خریداران قرار داده است. تولیدکنندگان عزیز می‌توانند برای خرید و استعلام قیمت کامپاند پلی اتیلن، با شماره 02636637953 ارتباط برقرار کنند.