گرانول مستربچ چیست؟

اگر بخواهیم به سوال گرانول مستربچ چیست؟ جواب بدهیم، باید بگوییم که مستربچ در واقع ترکیبی از ماده ترموپلاستیک و یک نوع پودر می باشد و به دلیل اینکه دارای شل گرانولی است به آن گرانول مستربچ گفته می شود. مستربچ ها را در مواقعی که نتوان مواد افزودنی را به طور مستقیم در فرایند تولید محصولات پلاستیکی اضافه کرد، استفاده می کنند. استفاده از این مواد در صنعت تولید پلاستیک مزایای بسیار زیادی دارد.

گرانول

قبل از جواب به سوال گرانول مستربچ چیست؟ بهتر است در ابتدا شما را با مفهوم گرانول آشنا کنیم. گرانول، در واقع به اشکال دانه ای پلیمر گفته می شود. برای استفاده از گرانول ها لازم است که در ابتدا آنها را ذوب کرد و سپس به آنها شکل داد. بعد از تولید پلیمر آن را در دستگاهی شبیه به چرخ گوشت به نام دستگاه اکسترودر ذوب می کنند و در بخش خروجی آن یک کاتر برای قطع کردن پلیمرهای خروجی نصب می کنند و با استفاده از آن پلیمرها را به شکل دانه های ساچمه ای در می آورند که این مواد خارجی را گرانول می نامند. به محصولی که در آن پودر رنگ، پودرهای مواد معدنی و مواد آلی به صورت کاملا بهینه و در فرایند مذاب در داخل یک ترموپلاستیک با یکدیگر ترکیب شده اند، مستربچ گفته می شود.

برای تولید محصولات بسیار زیادی در صنعت پلاستیک، حتما نیاز است که عوامل بهداشتی کاملا رعایت شود. برای مثال، ظروف غذایی و دارویی پلاستیکی، جزو آن دسته از محصولاتی هستند که محیط تولید آنها باید کاملا تمیز و بهداشتی باشد که به همین منظور گرانول های پلاستیکی برای تولید این مواد مورد استفاده قرار می گیرند. اما در مواردی نیاز است که یک سری افزودنی هایی به گرانول مواد پلیمری اضافه شود البته به  خاطر داشته باشید که در صورت استفاده از مواد افزودنی پودری محیط تولید به شدت آلوده و غبارآلود خواهد شد که مستربچ ها از جمله موادی هستند که به دلیل ساختار گرانولی به راحتی با مواد پلاستیکی گرانول ترکیب شده و هیچ گونه آلودگی در محیط به وجود نمی آورند.

مواد تشکیل دهنده مستربچ ها

جهت آشنایی بیشتر با گرانول مستربچ در ابتدا شما باید مواد تشکیل دهنده مستربچ ها را به خوبی بشناسید. یک مستربچ به طور کلی از پلیمر پایه، افزودنی و عامل سازگار کننده تشکیل شده است که در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از آنها پرداخته ایم:

گرانول مستربچ از چه موادی تشکیل شده است؟

پلیمر پایه

گرانول مستربچ پلیمر پایه مصرفی دارای تنوع بسیار بالایی است که عبارتند از: پلی استایرن، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلیمر آلکیدی واکس ها که وزن مولکولی پایینی دارند و یا دارای یک سری از پلیمرهای خاص می باشند.

مواد افزودنی

جهت تغییر خواص پلیمرها در مصرف های گوناگون موادی را به آنها اضافه می کنند که اصطلاحا به آنها افزودنی گفته می شود و بیشتر شامل: پر کننده ها، پیگمنت ها و مواد بهبود دهنده می باشد. برای این که مقدار یک افزودنی را در گرانول مستربچ تعیین کنیم عواملی مانند نوع، قدرت افزودنی و پایه پلیمر نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.

عامل سازگار کننده

جهت پخش ماده های افزودنی و یا رنگ ها بهترین روش این است که آنها را با یک پلیمر مذاب ترکیب کنیم و این پلیمر مذاب باید سازگاری کامل را با ماده نهایی مصرفی داشته باشد. برای این که سازگاری بالایی را در تولید پلیمر ها وجود داشته باشد باید مناسب ترین و یا بهترین تجهیزات را استفاده کنیم تا خاصیت مواد بهبود پیدا کند.

آشنایی با انواع گرانول مستربچ

بالاتر در جواب به سوال گرانول مستربچ چیست؟ پاسخ های زیادی دادیم اما این به معنای شناخت کامل با این مستربچ نیست! گرانول مستربچ تنوع بسیار بالایی دارد که عبارتند از: مستربچ های پرکننده، رنگی، افزودنی

مستربچ رنگی

استفاده از مستربچ های رنگی یکی از متداول ترین روش ها جهت تولید محصول های پلاستیکی رنگی می باشد. مستربچ های رنگی کاربرد زیادی دارند، برای مثال علاوه بر اینکه می توانند رنگ نهایی محصول را اصلاح کنند در اصلاح خاصیت های فیزیکی و مکانیکی نیز نقش بسیار مهمی دارد. ساختار مستربچ های رنگی به این شکل است که در ساختار خود درصد بسیار بالایی رنگدانه و مقدار بسیار پایینی پلیمر دارد که با تغییر مقدار و غلظت می توان ترکیب رنگ ها را بسیار متنوع کرد. در واقع به علت تنوع مستربچ های رنگی می توان ماده های پلاستیکی را با هر رنگی تولید کرد.

در واقع در هنگام انتخاب گرانول مستربچ باید به این نکته توجه ویژه داشت که آیا مستربچ رنگی با پلاستیک سازگاری رنگ دارد یا خیر!

مستربچ افزودنی

برای تولید محصولات پلاستیکی با بالاترین خواص فیزیکی باید از مستربچ های افزودنی استفاده کرد. مستربچ های افزودنی دارای تنوع بالایی هستند که عبارتند از: مستربچ هسته زا، شفاف کننده، آنتی بلاک، لیزکننده، پایدارکننده نور UV، آنتی استاتیک، روشن کننده نوری، ضدسایش، آنتی اکسیدانت و در نهایت مستربچ کمک فرآیند پلیمر.

مستربچ پرکننده

استفاده از مستربچ های پرکننده مزیت های بالایی دارد برای مثال خاصیت های محصول نهایی را بالا می برد و باعث کاهش قیمت می شود. مستربچ های افزودنی عبارتند از: کربنات کلسیم، تالک و میکا

مزیت های گرانول مستربچ

لازم به ذکر است که گرانول مستربچ مزیت هایی بسیاری نیز دارد که عبارتند از: صرفه جویی در زمان، هزینه های لازم جهت ترکیب پودر و صرفه جویی در انرژی

البته بعضی از مواد افزودنی وجود دارند که قدرت پخش شوندگی آنها بسیار پایین است و همین امر باعث شده است که نتوان آنها را به طور مستقیم در محصول استفاده کرد. برای مثال به دلیل کوتاه بودن طول مارپیچ در هنگام تزریق به پلاستیک نمی توان از افزودنی هایی استفاده کرد که پودری هستند به همین دلیل توصیه می شود که در هنگام تزریق به پلاستیک از گرانول مستربچ استفاده کرد.

استفاده از گرانول مستربچ مزایای بسیاری دارد که عبارتند از:

شکل گرانولی دارند و جا به جایی و ذخیره سازی آنها امری بسیار راحت است. گرانول های مستربچ دارای قابلیت پخش یکنواخت رنگ می باشند و علاوه بر آن این توانایی را دارند که مواد افزودنی و پر کننده ها را در تمامی قسمت های محصول های نهایی به خوبی پخش کنند.