اصطلاح بادکن پت به چه معناست؟

دستگاه بادکن پت

تعریف پت

پت نوعی پلاستیک است که مخفف کلمه Polyethylene Terephthalate می باشد. این بطری های پلاستیکی بسیار بهداشتی تولید می شوند و سلامت انسان ها را تضمین خواهند کرد. به همین دلیل برای بیشتر نوشیدنی ها و همچنین خوراکی ها مثل نوشابه ، شیر و آب معدنی این بطری ها را مورد استفاده قرار می دهند. ناگفته نماند که این بطری های پلاستیکی مزایای بیشماری دارند. اصلی ترین مزیت آن ها را می توان قابلیت بسته بندی مجدد دانست و همچنین سبک و ارزان قیمت می باشند. پت ها در محیط به مدت دو سال بیش از 30 درصد آن ها تخریب و تجزیه خواهند شد و به راحتی به شکل محصولات کاربردی و مصرفی بازتولید می شوند. پت ها که همان بطری های پلاستیکی موجود در بازار می باشند، توسط دستگاه هایی تولید خواهند شد که در صنعت به آن ها بادکن پت گفته می شود. دستگاه بادی تزریق پلاستیک یک تکنولوژی ساخت برای تولید انبوه قطعات پلاستیکی به یک اندازه با خطای خیلی کم می باشد.

توضیحاتی در مورد دستگاه بادکن پت

دستگاه بادکن پت در واقع چندین عملیات را برای آماده سازی ظروف پلاستیکی، بطری آب، ظروف پلاستیکی مواد غذایی و همچنین ظروف دارو به صورت متوالی انجام خواهند داد. این دستگاه یک قالب خواهد داشت که ظروف پت با عملیات حرارت دهی بدنه پریفرم خام گرم می شود و سپس با دمش باد تغییر شکل می دهد و به شکل قالبی (قالب بادی پت) که بر روی دستگاه تعریف شده است در می آید. این ساده ترین توضیح از روش عملکرد دستگاه بادکن بطری می باشد. در دستگاه های بادکن پت ابتدا پریفرم ها با دیدن گرما برای انجام عملیات تغییر شکل آماده خواهند شد. این موضوع توسط یک دستگاه هیتر، کوره یا لامپ های مادون قرمز را پوشش می دهند که می توان از طریق مکانیزم های مختلف انجام گیرد. اگر عملیات حرارت دهی مواد اولیه صورت نگیرد عملا ادامه عملیات کاری بی نتیجه خواهد ماند. در حقیقت از یک روش سیستماتیک برای انجام این کار استفاده می کنند.توالی انجام کار در پت بادکن بسیار اهمیت دارد. این دستگاه در دو مدل دستگاه بادکن اتوماتیک و دستگاه بادکن دستی پت تولید می شوند. اما انجام توالی در هر مرحله که شامل قراردادن پریفرم پت در دستگاه، حرارت دهی، انتقال به داخل قالب، دمیدن باد، خنک شدن و همچنین خروج از قالب بادی می باشد که در هر دو مدل یکسان می باشد، می بایست به صورت دقیق انجام گردد.

دستگاه بادکن پت

خریداری بادکن پت

تولید کننده های انواع مواد غذایی، نوشیدنی، دارویی و همچنین بهداشتی مشتری خرید بادکن پت می باشند. این مراکز اگر تولید بالایی داشته باشند، خرید ظروف پلاستیکی آماده برای آنها مقرون به صرفه نمی باشد. بنابراین گزینه دوم تهیه دستگاه بادکن پت است. تهیه این دستگاه در دراز مدت باعث کاهش هزینه های تولیدی و بالا بردن سرعت تولید و نیز برگشت سرمایه می شود. دستگاه بادکن ها را می بایست متناسب با نوع، جنس و میزان تولید در روز خریداری کرد. به همین جهت قیمت بادکن ها کاملا متناسب با این عوامل امکان دارد کم یا زیاد شود. پیشنهاد ما این است که حتما قبل از خرید از مشاوره تخصصی کارشناسان ما در قسمت پت استفاده نمایید. همچنین پیش از خرید می توانید از خطوط تولید بازدید نمایید و از آموزش های رایگان این دستگاه ها بهره مند شوید.

قیمت دستگاه های بادکن PET برای تولید بطری پلاستیکی

قیمت دستگاه های بادکن پت بسته به نوع دستگاه و همچنین ظرفیت آن متغیر خواهد بود. ابتدا باید نوع و مدل بادکن بطری مورد نیاز هر مشتری مشخص گردد سپس با توجه به نوع دستگاه قیمت مشخص شود. پیش از خرید بادکن پت باید نوع ظرف یا بطری مورد نیاز، حجم آن و همچنین اندازه دهانه بطری مشخص شده باشد. این مورد را با یک مثال برایتان بازگو می کنیم، مثلا اگر بطری پت مورد نظر شما با حجم بین 100 سی سی تا 2.5 لیتر طراحی شده باشد، دستگاه بادکن پت مخصوص به آن باید خریداری شود.

انواع مختلف دستگاه های بادکن پت

همانطور که بیان شد دستگاه های بادکن پت به دو دسته کلی به اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می شوند. قیمت دستگاه بادکن نیمه اتوماتیک ارزان تر می باشد. اما نیاز به اپراتور نیز دارد. در ادامه هر یک از این دستگاه ها را بطور کامل معرفی خواهیم کرد.

‌بادکن نیمه اتوماتیک دو نوع بادکن پت نیمه اتوماتیک بطری موجود است، دستگاه های نیمه اتوماتیک، به عنوان دستگاه بادکن دستی نیز شناخته می شوند. • در این دستگاه اپراتور، پریفرم را در داخل کوره قرار خواهند داد. پس از حرارت دیدن پریفورم ها، اپراتور پت ها را با دست از کوره بیرون آورده و به همین دلیل قیمت این بادکن نیمه اتوماتیک بسیار ارزانتر می باشد. در واقع برای استفاده از این دستگاه نیاز به 2 اپراتور داریم. برای برداشتن یا قرار دادن پریفرم گرم شده نیاز به دستکش مخصوص نیز می باشد، البته استفاده این نوع بادکن ها به دلیل خطر برای اپراتورها منسوخ شده و دیگر استفاده نمی شود. • در مدل دیگری از دستگاه های بادکن نیمه اتوماتیک ابتدا پریفورم ها توسط اپراتور وارد دستگاه خواهند شد. پس از گرم شدن، پریفرم ها به صورت اتوماتیک توسط ریل تعبیه شده اند ، از کوره بیرون می آیند. سپس اپراتور پریفورم ها را به قسمت بادکن انتقال می دهند.

دستگاه بادکن پت

بادکن های اتوماتیک

نحوه عملکرد دستگاه بادکن پت اتوماتیک به این صورت می باشد که پریفورم ها از قسمت ورودی وارد دستگاه خواهند شد، این پریفورم ها در مرحله بعد تحت لامپ های مادون قرمز گرم خواهند شد. سپس به صورت اتوماتیک به بخش بادکن انتقال پیدا می کنند. این دستگاه فقط به یک اپراتور نیاز خواهد داشت، البته قابل ذکر است که سرعت تولید بطری و همچنین ظروف در این دستگاه بالاتر می رود. قیمت بادکن پت اتوماتیک نسبت به نمونه های نیمه اتوماتیک بیشتر می باشد. اما در نظر گرفتن این موضوع که جنبه ی اتوماتیک بودن آن باعث بالا رفتن سرعت تولید خواهد شد و نیاز به نیروی انسانی نیز کم می شود، خرید دستگاه پت بادکن اتوماتیک مقرون به صرفه می باشد و پیشنهاد می شود.

ساختار دستگاه های پت بادکن

• قسمت های قالب گیری

این قسمت شامل شیر الکترومغناطیسی، گیره قالب، صفحه جایگاه میان- ثابت، صفحه قالب های پیش رو، صفحه های جایگاه ثابت‌ شده در عقب دستگاه ، سیلندرهای قاب گیری و چارچوب لغزشی خواهد بود. در عمل، شیر مغناطیسی هوا را برای هل دادن پیستون سیلندر تحریک خواهند کرد که موجب خواهد شد چارچوب لغزشی صفحه قالب به جلو و عقب حرکت کنند و بعد از آن باز کردن و قالب‌گیری خواهد شد.

• ‌واحدهای دمش و کشش این قسمت دارای سیلندر کششی، میله کششی، سیلندر آب‌بندی، شیر الکترومغناطیسی کششی، شیر الکترومغناطیسی دمش و همچنین سیستم هوای فشرده خواهد بود. در عمل، شیر الکترومغناطیسی هوا را جهت هل دادن پیستون سیلندر استفاده می کنند و باعث می‌شود میله کششی در داخل پریفرم قرار گرفته شود. سیلندر آب‌بندی، دهنه پریفرم را درزگیری خواهند کرد. میله کششی، پریفرم قابل ارتجاع را از طول فشار می‌دهد، در این لحظه شیر باد کن، پریفرم را در سیلندر آب‌بندی باد خواهد کرد.

• ‌قسمت پیش گرمکن برد کنترل‌کننده دما دارای شش بخش کنترل‌کننده ولتاژ و یک بخش ابزار دما جهت کنترل شش بخش لامپ گرمایشی خواهد بود و همچنین ولتاژ می‌تواند با توجه به نیازهای فرآیند تنظیم شود.

• ‌قسمت الکتریکی و مدار های هوا جعبه الکتریکی مجهز به ابزار کنترل سه دما جهت کنترل دمای منطقه های گرمایش خواهد بود. زمان بادگیری، زمان دمش و نیز تأخیر دمش را تحت کنترل خود نگه می دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به جداول مربوطه دستگاه مراجعه کنید.